Nos Kentridge’a
Abstrakt
Autor zaczyna swoje rozważania od porównania Nosa Gogola z operą Dymitra Szostakowicza według tej sztuki, wystawioną w Metropolitan Opera w Nowym Jorku Przypomnienie, że biograf kompozytora – Sołomon Wołkow jako pierwszy zobaczył w Nosie Szostakowicza dzieło autobiograficzne, staje się zaś okazją do nakreślenia zawiłości artystycznych losów Szostakowicza. Kolejne akapity Giżycki poświęca reżyserowi i scenografowi wspomnianego nowojorskiego spektaklu - Williamowi Kentridge’owi, Giżycki przybliża dziewięć filmów Kentridge’a powstałych w latach 1989-2003 tworzących cykl, którego bohaterem jest niejaki Soho Eckstein, fikcyjny magnat przemysłowy. Pisze też jak doświadczenie animatora Kentridge wykorzystuje w swoich spektaklach teatralnych i inscenizacjach oper, w których zawsze dużą rolę odgrywają projekcje (m.in. w Nosie Szostakowicza).
Słowa kluczowe:
Dymitr Szostakowicz, Sołomon Wołkow, William Kentridge, operaBibliografia
Gogol Mikołaj, Nos, w: J. Tuwim, Z rosyjskiego, PIW, Warszawa 1954, s. 362, 374.
Google Scholar
Gurewitsch Matthew, As Plain as the Nose on His Stage, „The New York Times”, 24.02.2010, http://www.nytimes.com/2010/02/28/arts/music/28kentridge.html [dostęp: 26.02.2010].
Google Scholar
Mishra Michael, A Shostakovich Companion, Praeger, Westport – London 2008, s. 52, 59.
Google Scholar
Moins Philippe, William Kentridge: Quite the Opposite of Cartoons, „Animation World Magazine” 1998, nr 3, http://www.awn.com/mag/issue3.7/3.7pages/3.7moinskentridge.html [dostęp: 26.02.2010].
Google Scholar
Prodeus Adriana, Kentridge w Polsce, „Dwutygodnik” 2009, nr 17, http://www.dwutygodnik.com.pl/artykul/631-kentridge-w-polsce.html [dostęp: 26.02.2010].
Google Scholar
Tomkins Calvin, Lines of Resistance, „The New Yorker” 2010, nr 45, s. 59.
Google Scholar
Volkov Solomon, Shostakovich and Stalin: The Extraordinary Relationship Between the Great Composer and the Brutal Dictator, Alfred A. Knopf, London 2004.
Google Scholar
Wołkow Sołomon, Szostakowicz i Stalin: chudożnik i car, Moskwa 2004, s. 174, 177.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 25PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Pułapka Morela albo kinematograf nieśmiertelności , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Marcin Giżycki, Hedy i George – muzyka, kino, skandale i torpedy , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Marcin Giżycki, Z okazji jubileuszu , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marcin Giżycki, Niedoszłe arcydzieło, które odmieniło kino , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Marcin Giżycki, Orkiestra sierżanta Pieprza w żółtej łodzi podwodnej. O płycie i filmie, które zmieniły popkulturę , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Marcin Giżycki, Zegarmistrzowie, automata i kino , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Marcin Giżycki, Czar długich ujęć , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Marcin Giżycki, Artysta w domu strachów. Jeremy Blake i Winchester Mystery House , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Marcin Giżycki, Ostatnia wieczerza Judy Chicago , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marcin Giżycki, Czy kino efektów specjalnych stworzyło Donalda Trumpa? , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego