Mama naga. Nagie ciało matki we współczesnych sztukach wizualnych

Andrzej Pitrus

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł Andrzeja Pitrusa jest poświęcony obecności marginalizowanego motywu – aktów matek artystów i artystek. Trop ten pojawia się w sztuce wizualnej nieczęsto, stanowiąc jedno z jej ostatnich tabu. Omówione w tekście prace mierzą się z nim na różne sposoby. Twórcy analizowanych dzieł eksplorują rożne sfery – dla jednych nagość ciała matki jest pretekstem do badania relacji między pokoleniami, dla innych pozwala zmierzyć się z kliszami popkultury, jeszcze inni wkraczają w sferę seksualności. Andrzej Pitrus sięga po przykłady z szeroko rozumianej sfery sztuk wizualnych: filmu, fotografii, video artu i instalacji.


Słowa kluczowe:

nagość, matka, sztuka współczesna

Barthes, Roland. 1996. Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Tłum. J. Trznadel. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Block, Gay. 2003. Bertha Alyce: Mother exPosed. Albuquerque: University of New Mexico Press.
  Google Scholar

Sontag, Susan. 1986. O fotografii. Tłum. S. Magala. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Pitrus, A. (2013) „Mama naga. Nagie ciało matki we współczesnych sztukach wizualnych”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 267–276. doi: 10.36744/kf.2725.

Autorzy

Andrzej Pitrus 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Medioznawca, profesor nauk humanistycznych w Instytucie Sztuk Audiowi­zualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się przede wszystkim sztuką mediów, bada twór­czość amerykańskiego artysty wideo Billa Violi. Interesują go pogranicza game studies i praktyki projektowania gier.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Andrzej Pitrus

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.