Duch Williama Mulhollanda
Abstrakt
Obecność ducha Williama Mulhollanda, inżyniera-wizjonera, projektanta największego akweduktu na świecie doprowadzającego wodę do Los Angeles z odległych o 360 km gór, widoczna jest w trzech bardzo odmiennych filmach: Mulholland Drive Davida Lyncha (2001), Chinatown Romana Polańskiego (1974) i Water and Power Pata O’Neilla (1989). Niniejszy tekst odkrywa ukryte w tych dziełach wątki, zaś za nimi kryje się postać Mulhollanda, który realizując projekt zaopatrzenia Los Angeles w wodę, stał się współtwórcą potęgi tego miasta.
Słowa kluczowe:
William Mulholland, David Lynch, Roman Polański, Pat O’NeillBibliografia
Barringer, F., The Water Fight That Inspired „Chinatown”, „The New York Times” 25 IV 2012, http://green.blogs.nytimes.com/2012/04/25/the-water-fight-that-inspired-chinatown.
Google Scholar
Camper, F., Natural Industry, „Chicago Reader” 1990, nr 6, 9 IX.
Google Scholar
Eaton, M., Chinatown, London 1997.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781838712372
Google Scholar
Reisner, M., Cadillac Desert: The American West and Its Disappearing Water, New York 1986.
Google Scholar
Roman Polanski: Interviews, red. P. Cronin, University of Mississippi, Jackson 2005.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Opublikował m.in. Nie tylko Disney – rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 144PDF downloads: 46
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Pożegnanie trzeciej awangardy , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Marcin Giżycki, Kino odwróconego czasu , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Marcin Giżycki, Nos Kentridge’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Marcin Giżycki, Partia szachów z Ojcem. Jerzy Giżycki (1919-2009) , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Marcin Giżycki, Schizofreniczny surrealizm ekranu , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Marcin Giżycki, Włodzimierz Iljicz King Kong , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne