Studium władzy i recepcji z perspektywy źródeł archiwalnych
Łukasz Biskupski
lukasz.biskupski@uni.lodz.plUniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1385-2435
Abstrakt
Recenzja dotyczy książki Krzysztofa Jajki, Konrada Klejsy, Jarosława Grzechowiaka i Ewy Gębickiej Rozpowszechnianie filmów w Polsce Ludowej w latach 1944-1956 (2022), będącej krytycznym wydaniem tekstów źródłowych poświęconych rodzimej dystrybucji filmowej w pierwszej dekadzie po II wojnie światowej. Recenzent zwraca uwagę na wysoką wartość naukową publikacji, która stanowi cenne źródło informacji oraz analiz dotyczących kinematografii w Polsce Ludowej. Podkreśla, że książka ta ma istotny wkład w rosnący zasób literatury na ten temat i przyczynia się do wzbogacenia wiedzy, stanowiąc również podstawę dla przyszłych dociekań, a także dając szansę na silniejsze powiązanie analiz z obszaru historii kina z badaniami historii politycznej, społecznej i gospodarczej.
Słowa kluczowe:
filmoznawstwo, dystrybucja filmowa, Polska Rzeczpospolita Ludowa, historia filmu, polityka kulturalnaBibliografia
Maltby, R. (2007). How Can Cinema History Matter More?. Screening the Past, (22). http://www.screeningthepast.com/issue-22-tenth-anniversary/how-can-cinema-history-matter-more
Google Scholar
Autorzy
Łukasz Biskupskilukasz.biskupski@uni.lodz.pl
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0002-1385-2435
Doktor, kulturoznawca i filmoznawca; adiunkt w katedrze Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej Uniwersytetu Gdańskiego w ramach programu Narodowego Centrum Nauki „Fuga”. Zajmuje się przemianami kultury wizualnej, a także historią kina i kultury popularnej. Autor książek: Kinofilia zaangażowana. Stowarzyszenie miłośników filmu artystycznego „Start” i upowszechnianie kultury filmowej w latach 30 XX w. (2017), Prosto z ulicy. Sztuki wizualne w dobie mediów społecznościowych i kultury uczestnictwa – street art (2017) oraz Miasto atrakcji. Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku. Kino w systemie rozrywkowym Łodzi (2013); redaktor (wraz z M. Rawską) antologii Papierowi bandyci. Wypisy z powieści obiegu brukowego do 1939 roku (2017).
Statystyki
Abstract views: 212PDF downloads: 123
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Łukasz Biskupski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łukasz Biskupski, Laboratorium i atelier Falanga. Strategie biznesowe i znaczenie w przemyśle filmowym dwudziestolecia międzywojennego w Polsce , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa