Kłopotliwe archiwa ekstraktywizmu w sztuce rzecznych narracji Thao Nguyen Phan. Perspektywa ekomedialna

Oryginalny artykuł naukowy; materiał recenzowany; zgłoszono: 2025.06.08; zrecenzowano: 2025.07.07; przyjęto: 2025.08.05

Anna Nacher

anna.nacher@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3192-2724

Abstrakt

Artykuł jest analizą praktyki artystycznej wietnamskiej twórczyni Thao Nguyen Phan w perspektywie ekomedialnej. Szczególną uwagę zwraca się w nim na sposoby, w jakie artystka za pomocą intermedialnych prac wideo problematyzuje południowoazjatyckie nowoczesności, archiwa oraz narracje. Zamiast skupiać się wyłącznie na estetyce akwatycznej autorka artykułu przygląda się operacyjnemu poziomowi strategii narracyjnych Thao Nguyen Phan, które podważają ramy epistemologiczne i ideologiczne ekstraktywizmu, oraz wprowadza pojęcie „kłopotliwe/zdziczałe archiwa” (feral archives), inspirowane projektem Anny Tsing, aby lepiej uchwycić kontrekstraktywistyczny charakter omawianej twórczości. Autorka analizuje także, w jaki sposób prace takie jak Becoming Alluvium, First Rain, Brise Soleil czy Mute Grain tworzą przestrzeń dla spekulatywnej, wielogłosowej historii, która odwraca imperialne i kolonialne modele produkcji wiedzy. Następnie proponuje ujęcie ekomedialne pozwalające wyjść poza antropocentryczną i antropoceniczną teorię mediów, a także spojrzeć na media jako na infrastruktury myślenia oraz narzędzia materializacji relacji między ludźmi i więcej-niż-ludzkimi formami życia.


Oświadczenie o konflikcie interesów

Autorka nie zgłosiła żadnego potencjalnego konfliktu interesów.

Słowa kluczowe:

ekomedia, ekokrytyka, sztuka wideo, sztuka mediów, Thao Nguyen Phan, akwakrytyka

Acosta, A. (2013). Exctractivism and Neoextractivism: Two Sides of the Same Curse. W: M. Lang, D. Mokrani (red.), Beyond Development, Alternative Visions from Latin America (ss. 61-86). Quito – Amsterdam: Fundación Rosa Luxemburg – Transnational Institute.
  Google Scholar

Bowker, G. C., Elyachar, J., Kornberger, M., Mennicken, A., Miller, P., Nucho, J. R., Pollock, N. (2019). Introduction to Thinking Infrastructures. W: M. Kornberger, G. C. Bowker, J. Elyachar, A. Mennicken, P. Miller, J. R. Nucho, N. Pollock (red.), Thinking Infrastructures (ss. 1-17). Bingley: Emerald Publishing,
  Google Scholar

Bratton, B. H. (2015). The Stack: On Software and Sovereignty. Cambridge: MIT Press.
  Google Scholar

Gómez-Barris, M. (2017). The Extractive Zone: Social Ecologies and Decolonial Perspectives. Durham – London: Duke University Press.
  Google Scholar

Kim, J. (2022). Revisiting Stan Douglas’s „Cinema of Operations”. Afterall.org. https://www.afterall.org/articles/revisiting-stan-douglass-cinema-of-operations-2
  Google Scholar

Kuchansky, O. (2024). Extractivist Geographies of the Bolivian Exhibition at the Russian Pavilion (Venice Biennale 2024). E-flux.com. https://www.e-flux.com/notes/617487
  Google Scholar

Parikka, J. (2018). Głęboki czas planetarnych problemów. Notatki o polityce kulturowej mediów i materialności (tłum. M. Szubartowska). Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, (22). https://doi.org/10.36854/widok/2018.22.1793
  Google Scholar

Peters, J. D. (2015). The Marvelous Clouds: Toward a Philosophy of Elemental Media. Chicago: University of Chicago Press.
  Google Scholar

Phan T. N. (b. d.). Poetic Amnesia. Thaonguyenphan.com. http://www.thaonguyenphan.com/poetic-amnesia
  Google Scholar

Stoler, A. L. (2009). Along the Archival Grain: Thinking Through Colonial Ontologies. Princeton: Princeton University Press.
  Google Scholar

Stoler, A. L., McGranahan, C. (2007). Introduction: Refiguring Imperial Terrains. W: A. L. Stoler, C. McGranahan, P. C. Perdue (red.), Imperial Formations (ss. 1-42). Santa Fe: School for Advanced Research Press.
  Google Scholar

Szeman, I., Wenzel, J. (2021). What Do We Talk About When We Talk About Extractivism?. Textual Practice, 35 (3), ss. 505-523. https://doi.org/10.1080/0950236X.2021.1889829
  Google Scholar

Taylor, N. A., Zitzewitz, K. (2018). History as Figure of Thought in Contemporary Art in South and Southeast Asia. Art Journal, 77 (4), ss. 46-67.
  Google Scholar

Tsing, A. L., Deger, J., Saxena, A. K., Zhou, F. (2024). Field Guide to the Patchy Anthropocene: The New Nature. Stanford: Stanford University Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-09-30

Cited By / Share

Nacher, A. (2025) „Kłopotliwe archiwa ekstraktywizmu w sztuce rzecznych narracji Thao Nguyen Phan. Perspektywa ekomedialna”, Kwartalnik Filmowy, (131), s. 83–102. doi: 10.36744/kf.4503.

Autorzy

Anna Nacher 
anna.nacher@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0002-3192-2724

Dr hab., prof. UJ; pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na kulturze cyfrowej, badaniach nad dźwiękiem, sztuce mediów, e-literaturze, humanistyce ekologicznej i posthumanizmie. W semestrze jesiennym 2019/2020 wykładała jako Fulbright Scholar-in-Residence w ramach programu Creative Digital Media w Winona State University (USA). Ma w dorobku wykłady gościnne w Aarhus University, Aalborg University (w ramach programu Media Art Cultures Erasmus Mundus), UCLA Art|Sci Programe, Washington State University-Vancouver, University of Minnesota. Autorka trzech książek oraz licznych artykułów i rozdziałów w monografiach opublikowanych w Polsce i za granicą. W 2021 r. była współkuratorką wystawy online sztuki cyfrowej i literatury elektronicznej powstałej w czasie pandemii Covid-19 (wraz z Sorenem Brø Poldem z Aarhus University i Scottem Rettbergiem z University of Bergen). Redaktorka naczelna „Przeglądu Kulturoznawczego” oraz redaktorka zarządzająca czasopisma online „ebr – Electronic Book Review”. W latach 2019-2024 członkini Board of Directors Electronic Literature Organization. Aktywna także w projektach solowych z obszaru field recordings i literatury elektronicznej. Od 2020 r. współpracuje z amerykańską artystką Victorią Vesną. W roku 2021 gościła w Center for the Art Of Performance Uniwersytetu Kalifornijskiego. Od 2015 r. współprowadzi wraz z Markiem Styczyńskim ośrodek permakulturowy Biotop Lechnica w Lechnicy na Słowacji. Od 2023 r. prezeska Fundacji Biotop Lechnica.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Anna Nacher

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.