„Bałkańska rubież” jako konserwatywny remiks czerwonego westernu

Michał Bobrowski

mch.bobrowski@gmail.com
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8623-1632

Abstrakt

Artykuł przedstawia analizę kontekstową rosyjsko-serbskiego filmu Bałkańska rubież (reż. Andriej Wołgin, 2019), którego akcja rozgrywa się w Kosowie w 1999 r. i dotyczy wydarzeń znanych jako „incydent na lotnisku w Prisztinie”. Produkcja Wołgina jest głęboko osadzona w tradycji sowieckich i jugosłowiańskich gatunków kina propagandowego, w tym zwłaszcza tzw. czerwonego westernu. Terminem tym określa się szeroką grupę filmów zrealizowanych w krajach socjalistycznych, które prowadzą intertekstualną grę z najbardziej amerykańskim z gatunków filmowych. Autor analizuje Bałkańską rubież jako przykład współczesnej produkcji propagandowej wykorzystującej sprawdzone konwencje narracyjne oraz chwyty retoryczne i dostosowującej je do potrzeb współczesnej koniunktury ideologicznej.



Słowa kluczowe:

kino propagandowe, czerwony western, eastern, mit kosowski

Čolović, I. (2008). Balkan – teror kulture. Beograd: Biblioteka XX vek.
  Google Scholar

Ławrientiew, S. (2009). Krasnyj western. Moskwa: Algoritm.
  Google Scholar

Michalovič, P., Zuska, V. (2021). Rozprava o westerne (tłum. Mihal Harpanj). Novi Sad – Sremski Karlovci: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića.
  Google Scholar

Plesnar, Ł. A. (2002). 100 filmów wojennych. Kraków: Rabid.
  Google Scholar

Youngblood, D. J. (2006). Russian War Film: On the Cinema Front, 1914-2005. Lawrence: University Press of Kansas.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-07-02

Cited By / Share

Bobrowski, M. (2025) „«Bałkańska rubież» jako konserwatywny remiks czerwonego westernu”, Kwartalnik Filmowy, (130), s. 81–104. doi: 10.36744/kf.4350.

Autorzy

Michał Bobrowski 
mch.bobrowski@gmail.com
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Polska
https://orcid.org/0000-0001-8623-1632

Adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (Wydział Filologiczny) od 2018 r. Doktor filmoznawstwa (dysertację obronił na Uniwersytecie Jagiellońskim w roku 2010). W 2012 r. opublikował książkę Akira Kurosawa. Artysta pogranicza. W roku 2016 ukazała się współredagowana przez niego monografia Obsession, Perversion, Rebellion: Twisted Dreams of Central European Animation, a w 2019 jej kontynuacja zatytułowana Propaganda, Ideology, Animation: Twisted Dreams of History (również pod jego współredakcją). Współautor wraz z Radosławem Bombą książki Poza ekranem kinowym. Postmedialne konteksty animacji (2021). Jest dyrektorem programowym oraz współzałożycielem StopTrik International Film Festival (Słowenia/Polska), festiwalu poświęconego animacji poklatkowej. Współpracuje z licznymi europejskimi festiwalami i instytucjami filmowymi jako kurator, aktywista kulturowy. Autor licznych artykułów naukowych i popularyzatorskich z zakresu klasycznego kina japońskiego i amerykańskiego oraz filmu animowanego.



Statystyki

Abstract views: 3
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Michał Bobrowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.