Butelka i sznurek z bielizną. Na marginesie „Tokijskiej opowieści” i „Dryfujących trzcin” Yasujiro Ozu
Abstrakt
Pierzchała stara się pokazać nierozerwalność takich zabiegów estetycznych, jak montaż, ruch kamery, konstrukcja świata przedstawionego z etyką i przesłaniem filmu Ozu. Poruszona zostaje tu również kwestia odmienności kulturowej Wschodu i Zachodu w zakresie poetyki filmowej. Reżyserzy europejscy i amerykańscy dążą zazwyczaj do zatarcia granicy między widzem a światem przedstawionym. Dążenie Ozu do związku „z rzeczywistością” wyraża się raczej w technikach redukcji nadmiaru znaczeń, a nie w „realizmie”.
Słowa kluczowe:
Yasujiro Ozu, kino japońskie, estetykaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Aneta Pierzchałakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Doktorantka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.
Statystyki
Abstract views: 38PDF downloads: 14
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Aneta Pierzchała

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Aneta Pierzchała, Czy mistrz walki może być artystą? Refleksje o „Ame Agaru” Takashi Koizumi , Kwartalnik Filmowy: Nr 33 (2001): Filmowy portret artysty
- Aneta Pierzchała, Japońskie duchy , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Aneta Pierzchała, Mistrz na scenie. Refleksje po lekturze „Aktora doskonałego. Traktatów Zeamiego o sztuce nō” , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa