Japońskie duchy
Abstrakt
Autorka analizuje elementy charakterystyczne dla japońskich filmów grozy, na przykładzie filmu Kwaidan, czyli opowieści niesamowite (Kaidan) w reżyserii Masaki Kobayashiego z 1964 roku, nakręconego na podstawie prozy Lofcadio Hearna znanego w Japonii jako Koizumi Yakumo, inspirowanej japońskimi legendami, buddyjską wiarą w reinkarnację i karmę, mitologią shinto i japońską „religii natury” i filmu The Ring-Krąg w reżyserii Hideo Nakaty (1998), opowieści o „demonicznej” kasecie wideo, według popularnej japońskiej książki Ring Koji Suzuki, w której można znaleźć buddyjskie myślenie o złu, będące skutkiem silnych emocji, skoncentrowanego na sobie (np. na własnym bólu) „ja” (czyli piekła iluzji). Pierzchała zauważa, że warstwa estetyczna filmu (szczególnie sekwencje, w których pojawia się duch) inspirowana jest klasycznym teatrem nō. Autorka porównuje ten film z jego amerykańską wersją (Krąg w reżyserii Gore’a Verbinskiego). Trzecim filmem omówionym przez autorkę jest Dark Water Nakaty z 2002 roku (na podstawie książki Koji Suzuki) opowieść o kobiecie, którą nawiedza duch utopionego dziecka, który Pierzchała również zestawia z jego o trzy lata późniejszą amerykańską wersją (Dark Water w reż. Waltera Sallesa).
Słowa kluczowe:
Masaki Kobayashi, horror, kino japońskie, Koizumi Yakumo, Lofcadio HearnBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Aneta Pierzchałakwartalnik.filmowy@ispan.pl
badaczka niezależna Polska
Doktor filmoznawstwa. Publikowała recenzje filmowe i książkowe in.in. w „Gazecie Wyborczej”, „Filmie”, „Kinie”, a także artykuły naukowe m in. w „Kwartalniku Filmowym”. Współautorka książek Szukając von Triera i Autorzy kina europejskiego 11. Jej książka na temat filmu japońskiego u każę się wkrótce nakładem wydawnictwa UNIVERSITAS.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Aneta Pierzchała

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.