Butelka i sznurek z bielizną. Na marginesie „Tokijskiej opowieści” i „Dryfujących trzcin” Yasujiro Ozu

Aneta Pierzchała

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Pierzchała stara się pokazać nierozerwalność takich zabiegów estetycznych, jak montaż, ruch kamery, konstrukcja świata przedstawionego z etyką i przesłaniem filmu Ozu. Poruszona zostaje tu również kwestia odmienności kulturowej Wschodu i Zachodu w zakresie poetyki filmowej. Reżyserzy europejscy i amerykańscy dążą zazwyczaj do zatarcia granicy między widzem a światem przedstawionym. Dążenie Ozu do związku „z rzeczywistością” wyraża się raczej w technikach redukcji nadmiaru znaczeń, a nie w „realizmie”.



Słowa kluczowe:

Yasujiro Ozu, kino japońskie, estetyka

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-06-30

Cited By / Share

Pierzchała, A. (2000) „Butelka i sznurek z bielizną. Na marginesie „Tokijskiej opowieści” i «Dryfujących trzcin» Yasujiro Ozu”, Kwartalnik Filmowy, (29-30), s. 136–153. doi: 10.36744/kf.4240.

Autorzy

Aneta Pierzchała 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Doktorantka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.



Statystyki

Abstract views: 38
PDF downloads: 14


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Aneta Pierzchała

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.