Czy mistrz walki może być artystą? Refleksje o „Ame Agaru” Takashi Koizumi
Abstrakt
Artykuł jest próbą opowiedzenia o tym, jak na Wschodzie rozumiane są pojęcia artysty i sztuki. Pierzchała podkreśla, że japońska sztuka to przede wszystkim wysiłek, rzemieślnicza zręczność – tylko praktyka czyni mistrza doskonałym, np. mistrz kaligrafii potrzebuje wielu lat, by wyćwiczyć kreskę, słynne japońskie rodziny latami ćwiczą techniki teatru nō czy kabuki. Malarze i poeci działają w podobny sposób. Podobnie postępują mistrzowie sztuk walki. Tradycja ćwiczeń jest silnie związana z religią. Wiąże się z Zen, którego jedną z podstawowych kategorii jest muga (brak ego). Muga oznacza ekstazę pozbawioną poczucia, że coś się robi, brak podziału na podmiot i przedmiot.
Słowa kluczowe:
Takashi Koizumi, nō, kabukiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Aneta Pierzchałakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Doktorantka w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktorka „Kwartalnika Filmowego”.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Aneta Pierzchała

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Aneta Pierzchała, Japońskie duchy , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Aneta Pierzchała, Mistrz na scenie. Refleksje po lekturze „Aktora doskonałego. Traktatów Zeamiego o sztuce nō” , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa