Montaż i przestrzeń atrakcji

Maria Gołębiewska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

„Atrakcja”, kluczowa kategoria w praktyce i teorii Eisensteina, po raz pierwszy pojawiła się w jego spektaklu teatralnym. Spektakl teatru rewolucyjnego miał agitować, a nie ilustrować fabułę. „Atrakcja” (zaskoczenie, konflikt, nieoczekiwane bodźce zmysłowe), podobnie jak cyrk czy komedia dell’arte, miała przyciągnąć uwagę widza. „Montaż atrakcji” (później znany jako „montaż intelektualny”) oznacza skuteczność perswazyjną również w filmie. W przeciwieństwie do montażu „równoległego” nie tylko przedstawia rzeczywistość historii, ale także wprowadza grę metaforycznych nieoczekiwanych skojarzeń, które dają początek zupełnie nowym koncepcjom. Uwolnienie montażu filmowego od przymusu naturalizmu umożliwiło manipulowanie czasem i przestrzenią oraz tworzenie nowych światów z istniejących elementów, co obecnie wykorzystywane jest w treściach politycznych i reklamowych, teledyskach i grach komputerowych.



Słowa kluczowe:

Siergiej Eisenstein, montaż atrakcji, historia kina

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Gołębiewska, M. (2001) „Montaż i przestrzeń atrakcji”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 6–19. doi: 10.36744/kf.4118.

Autorzy

Maria Gołębiewska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska

Pracu­je w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN.



Statystyki

Abstract views: 44
PDF downloads: 13


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Maria Gołębiewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.