Karol Irzykowski i postawa klerka

Maria Gołębiewska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Nawiązując do zdefiniowanego przez Juliena Bendę terminu klerk (intelektualista wyznający zasadę niezaangażowania społecznego i politycznego), autorka przygląda się klerkowskim źródłom myśli Karola Irzykowskiego, a także ich echom w pismach Stefana Morawskiego. Gołębiewska twierdzi, że są one szczególnie ciekawe współcześnie, w czasie krytyki ocen czysto estetycznych, kiedy uprawomocnienia ocen estetycznych poszukuje się w zagadnieniach etyki i moralności.



Słowa kluczowe:

Karol Irzykowski, Stefan Morawski, Julien Benda

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-06-30

Cited By / Share

Gołębiewska, M. (2005) „Karol Irzykowski i postawa klerka”, Kwartalnik Filmowy, (49-50), s. 258–268. doi: 10.36744/kf.3587.

Autorzy

Maria Gołębiewska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska

Adiunkt w Insty­tucie Filozofii i Socjologii PAN. Zajmuje się filozofią współczesną (zagadnienia epistemologiczne w fenomenologii i w poststrukturalizmie), filozofią i teorią kultury (teorie filmu i komunikacji) oraz badaniami mediów. Opubli­kowała Demontaż atrakcji (2003) i Między wąt­pieniem a pewnością (2003).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Maria Gołębiewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.