Laurent Jullier – pytania o kino postmodernistyczne
Maria Gołębiewska
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Gołębiewska przedstawia poglądy francuskiego filmoznawcy Laurenta Julliera zawarte w jego książce L’écran post-moderne: Un cinéma de l’allusion et du feu d’artifice z 1997 r. Opisuje złożoność i mnogość zjawisk związanych z kinem postmodernistycznym i jego zaangażowaniem w kulturę audiowizualną. Znaczna część wywodu poświęcona jest postmodernistycznej krytyce i widzowi. Kluczowym zagadnieniem Julliera jest pytanie: jak kino postmodernistyczne funkcjonuje w obrębie tej kultury, w audiowizualności, która zdominowała kulturę postmodernistyczną i odróżnia ją od modernizmu? Biorąc pod uwagę współczesny rozwój technologii i prymat audiowizualności w dzisiejszej kulturze, Jullier uznaje postmodernizm za klucz stylistyczny w analizie filmu, styl charakteryzujący się: 1. przetwarzaniem figur będących częścią wszystkich dziedzin kultury, 2. przetwarzaniem figur klasycznych i popularnych oraz 3. przenoszeniem figur klasycznych lub modernistycznych w nowy kontekst „mocnych” niewerbalnych „doświadczeń”. Omawiając poszczególne przypadki stylistyki postmodernistycznej, Jullier skupia się na zjawisku widowiska filmowego (produkcje Lucasa i Spielberga), odwołuje się do wzrostu znaczenia techniki w filmach postmodernistycznych i analizuje jej wpływ na postrzeganie świata i siebie przez widzów. Wyróżnia dwa typy kina postmodernistycznego: 1. kino aluzji do tradycji portretu oraz 2. kino efektów specjalnych. Zdaniem Julliera technika zasadniczo wpływa na zmiany stylistyczne we współczesnym kinie. Pisząc o kinie postmodernistycznym, koncentruje się na przemianach stylistycznych i elementach stylotwórczych. Sporą część książki poświęca zagadnieniu wyczerpania klasycznej narracji i sposobom, w jakie fabuła w filmach postmodernistycznych radzi sobie z tym problemem. Wywód Julliera zamykają analizy postmodernistycznej audiowizualności, w tym Star Wars i Big Brothera, spotów reklamowych i teledysków. Artykuł zamyka pytanie o wpływ technik ilustracyjnych stworzonych w widowiskach filmowych na postmodernistyczną audiowizualność w ogóle.
Słowa kluczowe:
Laurent Jullier, postmodernizm, audiowizualnośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Maria Gołębiewskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Maria Gołębiewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Maria Gołębiewska, Karol Irzykowski i postawa klerka , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film
- Maria Gołębiewska, Montaż i przestrzeń atrakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media