Montaż i przestrzeń atrakcji
Maria Gołębiewska
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
„Atrakcja”, kluczowa kategoria w praktyce i teorii Eisensteina, po raz pierwszy pojawiła się w jego spektaklu teatralnym. Spektakl teatru rewolucyjnego miał agitować, a nie ilustrować fabułę. „Atrakcja” (zaskoczenie, konflikt, nieoczekiwane bodźce zmysłowe), podobnie jak cyrk czy komedia dell’arte, miała przyciągnąć uwagę widza. „Montaż atrakcji” (później znany jako „montaż intelektualny”) oznacza skuteczność perswazyjną również w filmie. W przeciwieństwie do montażu „równoległego” nie tylko przedstawia rzeczywistość historii, ale także wprowadza grę metaforycznych nieoczekiwanych skojarzeń, które dają początek zupełnie nowym koncepcjom. Uwolnienie montażu filmowego od przymusu naturalizmu umożliwiło manipulowanie czasem i przestrzenią oraz tworzenie nowych światów z istniejących elementów, co obecnie wykorzystywane jest w treściach politycznych i reklamowych, teledyskach i grach komputerowych.
Słowa kluczowe:
Siergiej Eisenstein, montaż atrakcji, historia kinaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Maria Gołębiewskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Pracuje w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN.
Statystyki
Abstract views: 44PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Maria Gołębiewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Maria Gołębiewska, Karol Irzykowski i postawa klerka , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film
- Maria Gołębiewska, Laurent Jullier – pytania o kino postmodernistyczne , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka