Karol Irzykowski i postawa klerka
Maria Gołębiewska
kwartalnik.filmowy@ispan.plInstytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Nawiązując do zdefiniowanego przez Juliena Bendę terminu klerk (intelektualista wyznający zasadę niezaangażowania społecznego i politycznego), autorka przygląda się klerkowskim źródłom myśli Karola Irzykowskiego, a także ich echom w pismach Stefana Morawskiego. Gołębiewska twierdzi, że są one szczególnie ciekawe współcześnie, w czasie krytyki ocen czysto estetycznych, kiedy uprawomocnienia ocen estetycznych poszukuje się w zagadnieniach etyki i moralności.
Słowa kluczowe:
Karol Irzykowski, Stefan Morawski, Julien BendaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Maria Gołębiewskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska
Adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Zajmuje się filozofią współczesną (zagadnienia epistemologiczne w fenomenologii i w poststrukturalizmie), filozofią i teorią kultury (teorie filmu i komunikacji) oraz badaniami mediów. Opublikowała Demontaż atrakcji (2003) i Między wątpieniem a pewnością (2003).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Maria Gołębiewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.