Kobieta, mężczyzna, trzecia płeć w kinie Rainera Wernera Fassbindera

Iwona Kolasińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Kolasińska twierdzi, że relacje między kobietą a mężczyzną, oparte na miłości zimnej jak kamień, są jednym z najważniejszych tematów filmów Fassbindera. Artysta kwestionuje przyjęty przez klasę średnią porządek, role społeczne i kulturowe przypisane płciom. Dostrzega w tym systemie przemoc, fałsz i cierpienie. Pod tym kątem analizowane są takie filmy jak Marta czy Chińska ruletka. Fassbinder nie staje w nich po niczyjej stronie. Rozpad więzi społecznych, wypalenie emocjonalne, sadyzm i masochizm są źródłem wszechobecnego zła zwanego samotnością.



Słowa kluczowe:

Rainer Werner Fassbinder, płeć, klasa średnia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Kolasińska, I. (2002) „Kobieta, mężczyzna, trzecia płeć w kinie Rainera Wernera Fassbindera”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 178–196. doi: 10.36744/kf.4039.

Autorzy

Iwona Kolasińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych UJ. Napisała pracę habilitacyj­ną o kinie Buñuela.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Iwona Kolasińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.