Filmowe wizje źródeł mitu o Frankensteinie

Iwona Kolasińska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Każde społeczeństwo potrzebuje mitu stworzenia. Dla stulecia Kina takim mitem stała się historia dr. Frankensteina - twierdzi Autorka. Ta monstrualna trawestacja historii biblijnej jest mitem o człowieku (mężczyźnie), który w zastępuje Boga (akt kreacji), a także kobietę (wydanie na świat potomstwa). Znamienne, że podstawy tego wielkiego mitu kina (Frankenstein; or the Modern Prometheus) stworzyła właśnie kobieta – Mary Shelley. Autorka szczegółowo omawia całościową atmosferę (włącznie z wątkami biograficznymi) jaka towarzyszyła powstaniu owego działa, jak i jego filmowe wersje przede wszystkim w postaci filmów Ivana Passera Haunted Summer (1987) i Kena Russella Gothic (1986).



Słowa kluczowe:

Frankenstein, mit założycielski, Mary Shelley

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Kolasińska, I. (2003) „Filmowe wizje źródeł mitu o Frankensteinie”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 250–272. doi: 10.36744/kf.3812.

Autorzy

Iwona Kolasińska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Napisała pracę habili­tacyjną o kinie Luisa Buñuela. Autorka książki Ko­bieta i demony. O widzu horroru filmowego (2003).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Iwona Kolasińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.