Kobieta, mężczyzna, trzecia płeć w kinie Rainera Wernera Fassbindera
Abstrakt
Kolasińska twierdzi, że relacje między kobietą a mężczyzną, oparte na miłości zimnej jak kamień, są jednym z najważniejszych tematów filmów Fassbindera. Artysta kwestionuje przyjęty przez klasę średnią porządek, role społeczne i kulturowe przypisane płciom. Dostrzega w tym systemie przemoc, fałsz i cierpienie. Pod tym kątem analizowane są takie filmy jak Marta czy Chińska ruletka. Fassbinder nie staje w nich po niczyjej stronie. Rozpad więzi społecznych, wypalenie emocjonalne, sadyzm i masochizm są źródłem wszechobecnego zła zwanego samotnością.
Słowa kluczowe:
Rainer Werner Fassbinder, płeć, klasa średniaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Iwona Kolasińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Napisała pracę habilitacyjną o kinie Buñuela.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Iwona Kolasińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Iwona Kolasińska, Filmowe wizje źródeł mitu o Frankensteinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film