Stare teksty w nowych szatach

Alina Madej

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)

Abstrakt

Recenzja książki Barbary Gierszewskiej Mniszkówna… i co dalej w polskim kinie? Wybór tekstów z czasopism filmowych dwudziestolecia międzywojennego (2001). Madej stwierdza, że dokumenty zgromadzone w książce są nieocenionym źródłem informacji dla historyka filmu polskiego. Przechowywane w różnych bibliotekach materiały są niemal niedostępne, ale – jak zauważa recenzentka – tylko tam można odnaleźć atmosferę walki o jakość polskich filmów i satysfakcję twórców nowej sztuki z ważnych osiągnięć, ale też rozczarowanie tandetą w kinie (...) i próbą kompromisu między sztuką a komercją. Uwagę zwraca metaforyczny, poetycki i impresjonistyczny styl pisania, który dziś wydaje się rzadkością. Jest tu też wiele utopijnych nadziei na społeczną rolę kinematografu. Przede wszystkim teksty te dostarczają nam bardzo ważnych informacji o kulturze epoki.



Słowa kluczowe:

Barbara Gierszewska, okres międzywojenny, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Madej, A. (2003) „Stare teksty w nowych szatach”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 352–355. doi: 10.36744/kf.3819.

Autorzy

Alina Madej 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska

Historyk filmu, pracownik naukowy Uniwersytetu Śląskiego. Ostatnio wy­dała Kino, władza, publiczność. Kinematografia polska w latach 1944-49 (2002).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Alina Madej

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.