Stare teksty w nowych szatach
Abstrakt
Recenzja książki Barbary Gierszewskiej Mniszkówna… i co dalej w polskim kinie? Wybór tekstów z czasopism filmowych dwudziestolecia międzywojennego (2001). Madej stwierdza, że dokumenty zgromadzone w książce są nieocenionym źródłem informacji dla historyka filmu polskiego. Przechowywane w różnych bibliotekach materiały są niemal niedostępne, ale – jak zauważa recenzentka – tylko tam można odnaleźć atmosferę walki o jakość polskich filmów i satysfakcję twórców nowej sztuki z ważnych osiągnięć, ale też rozczarowanie tandetą w kinie (...) i próbą kompromisu między sztuką a komercją. Uwagę zwraca metaforyczny, poetycki i impresjonistyczny styl pisania, który dziś wydaje się rzadkością. Jest tu też wiele utopijnych nadziei na społeczną rolę kinematografu. Przede wszystkim teksty te dostarczają nam bardzo ważnych informacji o kulturze epoki.
Słowa kluczowe:
Barbara Gierszewska, okres międzywojenny, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Alina Madejkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Historyk filmu, pracownik naukowy Uniwersytetu Śląskiego. Ostatnio wydała Kino, władza, publiczność. Kinematografia polska w latach 1944-49 (2002).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Alina Madej

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alina Madej, Śląska kuchnia kinematograficzna , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji
- Alina Madej, Uczta kinomana , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film