Osobliwa fotogeniczność. O „Pętli” Wojciecha Jerzego Hasa
Abstrakt
Artykuł jest próbą spojrzenia na film Pętla (fabularny debiut reżysera) z perspektywy jego organizacji wizualnej, której niektóre elementy wskazują na bliskość z estetyką ekspresjonistyczną. Plastyczność Pętli wynika częściowo z samej „fotogeniczności” opowiadania Marka Hłaski, którego jest adaptacją. Niemniej najistotniejszą rolę odgrywa tu wyobraźnia malarska samego reżysera, który inspirował się sztukami plastycznymi od początku swej twórczości. W związku z tym analiza i interpretacja filmu skupiają się na opisie warstwy plastycznej obrazu. Przedmiotem szczegółowych badań jest określenie znaczenia i funkcji: operowania światłem, elementów scenografii filmowej, które czynią plastyczność obrazu zauważalną, takich jak: ukształtowanie przestrzeni: mieszkania głównego bohatera, knajpy „Pod orłem” i miasta, także symbolicznego znaczenia rekwizytów, kostiumu itp. Ostatecznym wnioskiem jest stwierdzenie, że „ekspresjonizm” Pętli nie powinien być jedynie utożsamiany z wąsko rozumianym kierunkiem w sztukach plastycznych początku XX wieku. Istotne jest podkreślenie, że taka ontologia tego filmu może wiązać się z ogólniejszą ideą wewnętrznej jedności tego, co pokazane i ukryte.
Słowa kluczowe:
Wojciech Jerzy Has, fotogeniczność, Marek HłaskoBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Iwona Grodźkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Absolwentka wydziału Filologii Polskiej UAM. Obecnie słuchaczka Studium Doktoranckiego na wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM i studentka wydziału Historii Sztuki.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Iwona Grodź

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Iwona Grodź, Misterium sztuki. O „Pamiętniku znalezionym w Saragossie” Wojciecha J. Hasa , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Iwona Grodź, Malarstwo to pamiętnik, to wypowiedź intymna. Z Jerzym Skarżyńskim rozmawia Iwona Grodź , Kwartalnik Filmowy: Nr 46 (2004): Filmowe labirynty narracji