Misterium sztuki. O „Pamiętniku znalezionym w Saragossie” Wojciecha J. Hasa
Abstrakt
Autorka analizuje film Wojciecha J. Hasa Rękopis znaleziony w Saragossie w kontekście sztuki rozumianej jako sacrum, jako dziedzina w której człowiek dostępuje swoistego zbawienia. Według Gródź w filmie tym reżyser celebrował misterium sztuki uznając jej niedoskonałość, a nawet tandetność. Był to zdaniem autorki przełom w jego twórczości, gdyż od tej pory Has zaczął „marzyć” na ekranie. Grodź próbuje zgłębić tajemnicę ekranowego kształtu niezwykłej szkatułkowej, igrającej ze schematami narracyjnymi powieści Jana Potockiego. Według autorki sztuka była w ujęciu Hasa idealnym ucieleśnieniem sfery sacrum. Opisując „hieroglificzny” charakter filmu Hasa i próbując dotrzeć do głęboko ukrytego prawdziwego sensu jego dzieła autorka wskazuje na labiryntowe ukształtowanie przestrzeni w filmie i związane z tym znaczenia, a także na nacechowane znaczeniowo miejsca zdarzeń oraz postacie i rekwizyty biorące w nich udział. Wspomina też o nawiązaniach do kabały, astrologii, magii liczb, symboliki masońskiej i znaczeń kart Tarota w kompozycji filmu.
Słowa kluczowe:
Wojciech Jerzy Has, sacrum, sztukaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Iwona Grodźkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
Absolwentka wydziału Filologii Polskiej UAM; doktorantka w Zakładzie Filmu i Telewizji na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM i studentka historii sztuki.
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Iwona Grodź

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Iwona Grodź, Malarstwo to pamiętnik, to wypowiedź intymna. Z Jerzym Skarżyńskim rozmawia Iwona Grodź , Kwartalnik Filmowy: Nr 46 (2004): Filmowe labirynty narracji
- Iwona Grodź, Osobliwa fotogeniczność. O „Pętli” Wojciecha Jerzego Hasa , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś