Śmiertelna choroba
Abstrakt
Twórczość Krzysztofa Zanussiego z lat 70 kojarzona była przede wszystkim z nowoczesnym myśleniem naukowym. Z czasem jednak jego filmy przyjęto oznaczać kluczem religijnych poszukiwań, gdzie racjonalizm spotyka się z próbą odnalezienia pewnej transcendencji, z poszukiwaniem Boga. Sam reżyser podporządkowuje je kategorii filmów „konfesyjnych”, adresowanych do ludzi zainteresowanych postacią związaną z pewnym wyznaniem. Ukryty tu religijny aspekt rzeczywistości przedstawionej nie oznacza jednak obecności Boga, ale zaledwie jego przeczucie. Z rozważaniami tej natury nieodłącznie związany jest problem śmierci, tak charakterystyczny dla twórczości Zanussiego. Wątek śmierci, fabularny i myślowy, sposób jego prowadzenia staje się też powodem bardzo ambiwalentnych interpretacji. Z jednej strony pozostaje przecież podstawowym problemem filozoficznym, intelektualnym wyzwaniem, z drugiej ewokuje płaszczyznę eschatologiczną, jest problemem metafizycznym wobec którego człowiek musi dokonać ostatecznego samookreślenia. Autorka śledzi ten wątek w filmach Zanussiego i stara się skategoryzować jego ewolucję.
Słowa kluczowe:
Krzysztof Zanussi, scjentyzm, metafizykaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Grażyna Świętochowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska
Doktorantka w Zakładzie Dramatu, Teatru i Filmu UG, redaktor czasopisma filmowo-artystycznego „Panoptikum”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Grażyna Świętochowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Grażyna Świętochowska, Wideoesej, czyli od Chrisa Markera do Fandoru. Historia awansu pewnej formy audiowizualnej wyrosłej z kinofilii , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Grażyna Świętochowska, O uroczystości i gościach. Czechosłowacka nowa fala i kultura czasu wolnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu