„Wszystko o Ewie” – „kobiecość” w roli głównej

Kinga Gałuszka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Analiza filmu Wszystko o Ewie Josepha L. Mankiewicza jest pretekstem do refleksji o naturze aktorstwa filmowego. Fenomen bycia aktorem podważa granice między prawdą a fałszem, byciem a graniem. W sposób szczególny ujawnia się, kiedy na ekranie oglądamy aktorów, którzy grają aktorów. Jeszcze mocniej staje się on wyraźny w momencie, gdy zestawimy z sobą jedną z definicji tej sztuki traktującej aktorstwo jako dążenie do wieloznacznej całości, do jakiejś prawdy o człowieku, z opowieścią o aktorkach – kobietach grających aktorki. W filmie Mankiewicza wszystkie aktorki biorą bowiem na warsztat jeden, mocno skonwencjonalizowany temat – kobiecość. To pozwala zadać pytanie o tożsamość kobiety, którą na ekranie odgrywa inna kobieta.



Słowa kluczowe:

Joseph L. Mankiewicz, kobiecość, aktorka

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-12-31

Cited By / Share

Gałuszka, K. (2004) „„Wszystko o Ewie” – «kobiecość» w roli głównej”, Kwartalnik Filmowy, (47-48), s. 146–154. doi: 10.36744/kf.3609.

Autorzy

Kinga Gałuszka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Przygotowu­je pracę doktorską na temat aktorstwa filmowego.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Kinga Gałuszka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.