Trzy aktorki w poszukiwaniu postaci
Abstrakt
Tekst jest próbą opisu trzech kobiecych kreacji aktorskich: Emily Watson w Przełamując fale, Isabelle Huppert w Pianistce i Kerry Fox w Intymności. Gałuszka charakteryzuje typy bohaterek i skupia się na opisie ich wyglądu fizycznego oraz technik wykorzystywanych w budowaniu postaci. Pisze o sposobach wykorzystania ciała, mimiki, gestów i ruchów, a także o ekspresji werbalnej i modulacji głosu. Watson w roli Bess można zaliczyć do takich filmowych prostaczków jak Joanna z filmu Dreyera czy Gelsomina z La Strady. Reżyser Pianistki twierdzi, że Huppert jest aktorką, która potrafi zagrać wszystko, bez angażowania uczuć, po prostu znakomicie je imitując. Jej bohaterka pozostaje zamknięta w małej szczelnej skorupce psychicznych i moralnych zahamowań, która raz po raz pęka, uwalniając skrywane emocje. Fox w Intymności gra dwiema osobowościami, dwiema twarzami swojej bohaterki: zwykłej sfrustrowanej żony, matki i aktorki w drugorzędnym teatrze oraz namiętnej kochanki, kobiety wyzwolonej i szczęśliwej. To, co łączy bohaterki, to pragnienie wyjścia poza granice wyznaczone przez los.
Słowa kluczowe:
Emily Watson, Isabelle Huppert, Kerry Fox, aktorkaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Kinga Gałuszkakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Studentka V roku filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Kinga Gałuszka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Kinga Gałuszka, „Wszystko o Ewie” – „kobiecość” w roli głównej , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Kinga Gałuszka, Kocham ten kraj. O pewnym „młodym” polskim pokoleniu , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś