Kocham ten kraj. O pewnym „młodym” polskim pokoleniu

Kinga Gałuszka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Kinga Gałuszka zastanawia się nad problemem istnienia, statusu i definicji tego, co dziś próbuje się nazwać „młodym kinem polskim”. Autorka zaznacza, że termin ten został stworzony jedynie na potrzeby finansowanego przez TVP cyklu Pokolenie 2000, składającego się z filmów fabularnych o tematyce współczesnej. Pisze także, że trudno młodych polskich twórców nazwać „pokoleniem” – brakuje im wspólnej, spójnej wizji pokoleniowego doświadczania, takiej, jaka była udziałem choćby twórców „kina moralnego niepokoju” z lat 70. Po przełomie 1989 roku zmieniła się w Polsce rzeczywistość społeczna, a co za tym idzie - tożsamość społeczeństwa. W naturalny sposób zmieniły się więc także oczekiwania widza i funkcja kina. Według Gałuszki młode filmy polskie ani nie są w stanie tych oczekiwań spełnić, ani też nawiązać szczerego i pełnego kontaktu ze współczesnym widzem. Autorka próbuje jednak spojrzeć na omawiane filmy właśnie pod tym kontem i szuka drogi wyjścia z impasu młodego kina.



Słowa kluczowe:

kino polskie, pokolenie, młode polskie kino

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-09-30

Cited By / Share

Gałuszka, K. (2003) „Kocham ten kraj. O pewnym «młodym» polskim pokoleniu”, Kwartalnik Filmowy, (43), s. 203–212. doi: 10.36744/kf.3791.

Autorzy

Kinga Gałuszka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Przygotowuje pracę o aktorstwie filmowym.



Statystyki

Abstract views: 55
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Kinga Gałuszka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.