Kocham ten kraj. O pewnym „młodym” polskim pokoleniu
Abstrakt
Kinga Gałuszka zastanawia się nad problemem istnienia, statusu i definicji tego, co dziś próbuje się nazwać „młodym kinem polskim”. Autorka zaznacza, że termin ten został stworzony jedynie na potrzeby finansowanego przez TVP cyklu Pokolenie 2000, składającego się z filmów fabularnych o tematyce współczesnej. Pisze także, że trudno młodych polskich twórców nazwać „pokoleniem” – brakuje im wspólnej, spójnej wizji pokoleniowego doświadczania, takiej, jaka była udziałem choćby twórców „kina moralnego niepokoju” z lat 70. Po przełomie 1989 roku zmieniła się w Polsce rzeczywistość społeczna, a co za tym idzie - tożsamość społeczeństwa. W naturalny sposób zmieniły się więc także oczekiwania widza i funkcja kina. Według Gałuszki młode filmy polskie ani nie są w stanie tych oczekiwań spełnić, ani też nawiązać szczerego i pełnego kontaktu ze współczesnym widzem. Autorka próbuje jednak spojrzeć na omawiane filmy właśnie pod tym kontem i szuka drogi wyjścia z impasu młodego kina.
Słowa kluczowe:
kino polskie, pokolenie, młode polskie kinoBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Kinga Gałuszkakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Przygotowuje pracę o aktorstwie filmowym.
Statystyki
Abstract views: 55PDF downloads: 12
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Kinga Gałuszka

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Kinga Gałuszka, „Wszystko o Ewie” – „kobiecość” w roli głównej , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Kinga Gałuszka, Trzy aktorki w poszukiwaniu postaci , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa