Wyemancypowana technika, zniewolony człowiek. „Ku filozofii fotografii” Viléma Flussera nareszcie po polsku

Adam Mazur

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Omawiając wydaną w 1983 roku książkę Viléma Flussera Fuer eine Philosophie der Fotografie należącą do kanonu literatury poświęconej mediom Mazur podkreśla, że autor przekroczył granice akademickiej analizy fotografii, podejmując ważkie problemy funkcjonowania mediów w kulturze, komunikacji/manipulacji, dominacji obrazów technicznych nad tekstem i rosnącego uzależnienia ludzi od stworzonych przez siebie aparatów oraz że w niedościgniony sposób prezentuje ogólną analizę technik kulturowych i medialnych, stawiając jednocześnie ważkie pytania o granice wolności współczesnego człowieka.



Słowa kluczowe:

Vilém Flusser, fotografia, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-09-30

Cited By / Share

Mazur, A. (2005) „Wyemancypowana technika, zniewolony człowiek. «Ku filozofii fotografii» Viléma Flussera nareszcie po polsku”, Kwartalnik Filmowy, (51), s. 266–269. doi: 10.36744/kf.3559.

Autorzy

Adam Mazur 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk Polska

Krytyk i historyk sztuki, amerykanista, doktorant w SNS PAN, współpra­cuje z CS W Zamek Ujazdowski w Warszawie, redaguje magazyn „Obieg”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Adam Mazur

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.