„Akira” Katsuhiro Otomo. Animacja japońska, animacja globalna

Mirosław Filiciak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej (Polska)

Abstrakt

Analiza Akiry Katsuhiro Otomo, najbardziej znanego poza ojczyzną anime - japońskiego filmu animowanego - stanowi punkt wyjścia do rozważań nad statusem produkcji kulturowej Kraju Kwitnącej Wiśni w epoce globalizacji. Jak to możliwe, że tak silnie zakorzeniony w egzotycznej dla nas historii i kulturze Japonii film, utorował anime drogę na zachodnie ekrany? Autor kwestionuje możliwość tworzenia dziś całkowicie „lokalnych” dzieł filmowych, wskazując na niezwykły eklektyzm japońskich produkcji. Wynikający z uwarunkowań kulturowych model organizacji produkcji japońskich animacji, jak i specyficzna więź łącząca twórców anime z widownią sprawiły, że filmy te idealnie odpowiadają potrzebom współczesnych konsumentów. Właściwa japońskiej kulturze otwartość na interpretację dzieła przez odbiorcę sprawia, że w anime różnice pomiędzy tym co „japońskie” a tym, co „globalne”, ulegają zatarciu.



Słowa kluczowe:

Katsuhiro Otomo, anime, animacja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-09-30

Cited By / Share

Filiciak, M. (2005) „«Akira» Katsuhiro Otomo. Animacja japońska, animacja globalna”, Kwartalnik Filmowy, (51), s. 167–181. doi: 10.36744/kf.3546.

Autorzy

Mirosław Filiciak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Polska

Medioznawca, ad­iunkt w Instytucie Kultury i Komunikowania Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w War­szawie.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Mirosław Filiciak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.