Z marginesów do centrum. Nieformalne i „niewłaściwe” praktyki widzów filmowych

Mirosław Filiciak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej (Polska)

Abstrakt

Tekst jest poświęcony znaczeniu pozafilmowych kontekstów dla badań filmu. Autor dokonuje przeglądu relacji między polskim filmoznawstwem i badaniami społecznymi, postulując ich zacieśnienie – szczególnie istotne w kontekście przemian technologicznych wprowadzających film w nowe obiegi. W artykule zostaje też poddany refleksji udział badaczy w wytwarzaniu „wiedzy zinstytucjonalizowanej” i jego konsekwencje. Autor sugeruje również zmianę rozumienia samego filmu, włączając w jego zakres również inne elementy sieci, w których film funkcjonuje.


Słowa kluczowe:

filmoznawstwo, socjologia kina, badania społeczne

Ang, Ien. 1991. Desperately Seeking the Audience. London.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203321454   Google Scholar

Biskupski, Łukasz. 2013. Miasto Atrakcji Warszawa.
  Google Scholar

Couldry, Nick. 2012. Media, Society, World: Social Theory and Digital Media Practice. Cambridge.
  Google Scholar

Couldry, Nick. 2010. Media w kontekście praktyk. Tłum. A. Strzemińska. „Kultura Popularna” 1 (27).
  Google Scholar

Engel, Janusz. 1988. Społeczny zasięg kina. W: L. Adamczuk. Aktywność kulturalna Polaków. Warszawa.
  Google Scholar

Filiciak, Mirosław. 2013. Media, wersja beta. Gdańsk.
  Google Scholar

Filiciak, Mirosław, Justyna Hofmokl, Alek Tarkowski. Obiegi kultury, http://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl (dostęp: 20.11.2013).
  Google Scholar

Gałuszka, Mieczysław, Kazimierz Kowalewicz. 1977. Szkic do badań potocznego odbioru filmu. „Kino” 11.
  Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej. 1983. Pedagogika i liczmany. „Film” 41.
  Google Scholar

Helman, Alicja. 1981. Filmoznawstwo wobec socjologii i psychologii. „Kino” 1.
  Google Scholar

Helman, Alicja. 1994. Intelektualiści i służące. Pierwsze wyobrażenia o odbiorcach kina. „Kultura Współczesna” 2.
  Google Scholar

Hendrykowska, Małgorzata. 1993. Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895-1914. Poznań.
  Google Scholar

Kalinowski, Witold. 1970. Należy kontynuować. Sytuacja i perspektywy socjologii filmu – rozmowa z doc. dr Kazimierzem Żygulskim. „Kino” 52.
  Google Scholar

Klinger, Barbara. 2006. Beyond the Multiplex. Berkeley.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520939073   Google Scholar

Krajewska, Hanna. 1992. Życie filmowe Łodzi w latach 1896-1939. Warszawa – Łódź.
  Google Scholar

Krajewski, Marek. 2013. W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze. „Kultura i Społeczeństwo” 1.
  Google Scholar

Kramer, Sybille, Horst Bredekamp. 2013. Culture, Technology, Cultural Techniques – Moving Beyond Text. „Theory, Culture & Society” 30 (6).
DOI: https://doi.org/10.1177/0263276413496287   Google Scholar

Lobato, Ramon. 2012. Shadow Economies of Cinema. London.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-84457-583-1   Google Scholar

Michalewicz, Kazimierz St. 1998. Polskie rodowody filmu. Warszawa.
  Google Scholar

Morley, David. 2008. For a Materialist, NonMedia-centric Media Studies. „Television New Media” t. 10, 1.
DOI: https://doi.org/10.1177/1527476408327173   Google Scholar

Mruklik, Barbara. 1970. Badania socjologiczne a praktyka rozpowszechniania. Rozmowa z dyrektorem CWF Henrykiem Mockiem. „Kino” 52.
  Google Scholar

Nowak-Zaorska, Irena. 1958. O potrzebie socjologicznych badań nad filmem. Pierwsze badania socjologiczne nad widownią warszawską. „Kwartalnik Filmowy” 2.
  Google Scholar

Parikka, Jussi. 2013. Afterword: Cultural Techniques and Media Studies. „Theory, Culture & Society” 30 (6).
DOI: https://doi.org/10.1177/0263276413501206   Google Scholar

Pęczak, Mirosław. 1988. Kilka uwag o trzech obiegach. „Więź” 2.
  Google Scholar

Pink, Sarah, Kerstin Leder Mackley. 2013. Saturated and situated: expanding the meaning of media in the routines of everyday life. „Media, Culture & Society” 35 (6).
DOI: https://doi.org/10.1177/0163443713491298   Google Scholar

Prasek, Cezary. 1970. Czym mogłaby być socjologia filmu. „Kino” 56.
  Google Scholar

Skowronek, Bogusław. 2007. Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe. Kraków.
  Google Scholar

Szczepaniak, Renata. 2010. Kulturo-znawstwo jako dyscyplina uniwersytecka. Z doświadczeń polskich i niemieckich. W: W. Burszta, M. Januszkiewicz (red.) Kulturo-znawstwo: dyscyplina bez dyscypliny?. Warszawa.
  Google Scholar

Wallis, Aleksander. 1994. Atlas kultury Polski 1946-1980. Warszawa.
  Google Scholar

Żółkiewski, Stefan. 1973. Kultura literacka 1918-1932. Wrocław.
  Google Scholar

Żygulski, Kazimierz. 1982. Życie kulturalne dwu pokoleń robotników w Polsce. W: K. Żygulski (red.). Przemiany kultury klasy robotniczej w Polsce. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-03-31

Cited By / Share

Filiciak, M. (2014) „Z marginesów do centrum. Nieformalne i «niewłaściwe» praktyki widzów filmowych”, Kwartalnik Filmowy, (85), s. 88–99. doi: 10.36744/kf.2457.

Autorzy

Mirosław Filiciak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Polska

Medioznawca, profesor Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, gdzie kieruje Instytutem Kulturoznawstwa. Zajmuje się teorią badań kulturowych oraz wpływem tech­nologii na praktyki społeczne. Autor książek Wirtualny plac zabaw (2006) i Media, wersja beta (2013).



Statystyki

Abstract views: 33
PDF downloads: 17


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Mirosław Filiciak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.