Z marginesów do centrum. Nieformalne i „niewłaściwe” praktyki widzów filmowych
Abstrakt
Tekst jest poświęcony znaczeniu pozafilmowych kontekstów dla badań filmu. Autor dokonuje przeglądu relacji między polskim filmoznawstwem i badaniami społecznymi, postulując ich zacieśnienie – szczególnie istotne w kontekście przemian technologicznych wprowadzających film w nowe obiegi. W artykule zostaje też poddany refleksji udział badaczy w wytwarzaniu „wiedzy zinstytucjonalizowanej” i jego konsekwencje. Autor sugeruje również zmianę rozumienia samego filmu, włączając w jego zakres również inne elementy sieci, w których film funkcjonuje.
Słowa kluczowe:
filmoznawstwo, socjologia kina, badania społeczneBibliografia
Ang, Ien. 1991. Desperately Seeking the Audience. London.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203321454
Google Scholar
Biskupski, Łukasz. 2013. Miasto Atrakcji Warszawa.
Google Scholar
Couldry, Nick. 2012. Media, Society, World: Social Theory and Digital Media Practice. Cambridge.
Google Scholar
Couldry, Nick. 2010. Media w kontekście praktyk. Tłum. A. Strzemińska. „Kultura Popularna” 1 (27).
Google Scholar
Engel, Janusz. 1988. Społeczny zasięg kina. W: L. Adamczuk. Aktywność kulturalna Polaków. Warszawa.
Google Scholar
Filiciak, Mirosław. 2013. Media, wersja beta. Gdańsk.
Google Scholar
Filiciak, Mirosław, Justyna Hofmokl, Alek Tarkowski. Obiegi kultury, http://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl (dostęp: 20.11.2013).
Google Scholar
Gałuszka, Mieczysław, Kazimierz Kowalewicz. 1977. Szkic do badań potocznego odbioru filmu. „Kino” 11.
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej. 1983. Pedagogika i liczmany. „Film” 41.
Google Scholar
Helman, Alicja. 1981. Filmoznawstwo wobec socjologii i psychologii. „Kino” 1.
Google Scholar
Helman, Alicja. 1994. Intelektualiści i służące. Pierwsze wyobrażenia o odbiorcach kina. „Kultura Współczesna” 2.
Google Scholar
Hendrykowska, Małgorzata. 1993. Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895-1914. Poznań.
Google Scholar
Kalinowski, Witold. 1970. Należy kontynuować. Sytuacja i perspektywy socjologii filmu – rozmowa z doc. dr Kazimierzem Żygulskim. „Kino” 52.
Google Scholar
Klinger, Barbara. 2006. Beyond the Multiplex. Berkeley.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520939073
Google Scholar
Krajewska, Hanna. 1992. Życie filmowe Łodzi w latach 1896-1939. Warszawa – Łódź.
Google Scholar
Krajewski, Marek. 2013. W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze. „Kultura i Społeczeństwo” 1.
Google Scholar
Kramer, Sybille, Horst Bredekamp. 2013. Culture, Technology, Cultural Techniques – Moving Beyond Text. „Theory, Culture & Society” 30 (6).
DOI: https://doi.org/10.1177/0263276413496287
Google Scholar
Lobato, Ramon. 2012. Shadow Economies of Cinema. London.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-84457-583-1
Google Scholar
Michalewicz, Kazimierz St. 1998. Polskie rodowody filmu. Warszawa.
Google Scholar
Morley, David. 2008. For a Materialist, NonMedia-centric Media Studies. „Television New Media” t. 10, 1.
DOI: https://doi.org/10.1177/1527476408327173
Google Scholar
Mruklik, Barbara. 1970. Badania socjologiczne a praktyka rozpowszechniania. Rozmowa z dyrektorem CWF Henrykiem Mockiem. „Kino” 52.
Google Scholar
Nowak-Zaorska, Irena. 1958. O potrzebie socjologicznych badań nad filmem. Pierwsze badania socjologiczne nad widownią warszawską. „Kwartalnik Filmowy” 2.
Google Scholar
Parikka, Jussi. 2013. Afterword: Cultural Techniques and Media Studies. „Theory, Culture & Society” 30 (6).
DOI: https://doi.org/10.1177/0263276413501206
Google Scholar
Pęczak, Mirosław. 1988. Kilka uwag o trzech obiegach. „Więź” 2.
Google Scholar
Pink, Sarah, Kerstin Leder Mackley. 2013. Saturated and situated: expanding the meaning of media in the routines of everyday life. „Media, Culture & Society” 35 (6).
DOI: https://doi.org/10.1177/0163443713491298
Google Scholar
Prasek, Cezary. 1970. Czym mogłaby być socjologia filmu. „Kino” 56.
Google Scholar
Skowronek, Bogusław. 2007. Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe. Kraków.
Google Scholar
Szczepaniak, Renata. 2010. Kulturo-znawstwo jako dyscyplina uniwersytecka. Z doświadczeń polskich i niemieckich. W: W. Burszta, M. Januszkiewicz (red.) Kulturo-znawstwo: dyscyplina bez dyscypliny?. Warszawa.
Google Scholar
Wallis, Aleksander. 1994. Atlas kultury Polski 1946-1980. Warszawa.
Google Scholar
Żółkiewski, Stefan. 1973. Kultura literacka 1918-1932. Wrocław.
Google Scholar
Żygulski, Kazimierz. 1982. Życie kulturalne dwu pokoleń robotników w Polsce. W: K. Żygulski (red.). Przemiany kultury klasy robotniczej w Polsce. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź.
Google Scholar
Autorzy
Mirosław Filiciakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Polska
Medioznawca, profesor Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, gdzie kieruje Instytutem Kulturoznawstwa. Zajmuje się teorią badań kulturowych oraz wpływem technologii na praktyki społeczne. Autor książek Wirtualny plac zabaw (2006) i Media, wersja beta (2013).
Statystyki
Abstract views: 57PDF downloads: 38
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Mirosław Filiciak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.