„Akira” Katsuhiro Otomo. Animacja japońska, animacja globalna
Abstrakt
Analiza Akiry Katsuhiro Otomo, najbardziej znanego poza ojczyzną anime - japońskiego filmu animowanego - stanowi punkt wyjścia do rozważań nad statusem produkcji kulturowej Kraju Kwitnącej Wiśni w epoce globalizacji. Jak to możliwe, że tak silnie zakorzeniony w egzotycznej dla nas historii i kulturze Japonii film, utorował anime drogę na zachodnie ekrany? Autor kwestionuje możliwość tworzenia dziś całkowicie „lokalnych” dzieł filmowych, wskazując na niezwykły eklektyzm japońskich produkcji. Wynikający z uwarunkowań kulturowych model organizacji produkcji japońskich animacji, jak i specyficzna więź łącząca twórców anime z widownią sprawiły, że filmy te idealnie odpowiadają potrzebom współczesnych konsumentów. Właściwa japońskiej kulturze otwartość na interpretację dzieła przez odbiorcę sprawia, że w anime różnice pomiędzy tym co „japońskie” a tym, co „globalne”, ulegają zatarciu.
Słowa kluczowe:
Katsuhiro Otomo, anime, animacjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Mirosław Filiciakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Polska
Medioznawca, adiunkt w Instytucie Kultury i Komunikowania Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Mirosław Filiciak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Mirosław Filiciak, Z marginesów do centrum. Nieformalne i „niewłaściwe” praktyki widzów filmowych , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Mirosław Filiciak, „Zagraj w to jeszcze raz, Sam”. Kino jako jeden z elementów systemu rozrywkowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens