Dlaczego teraz? Badania empiryczne a zmiany ekosystemu kultury filmowej
Mirosław Filiciak
mfiliciak@swps.edu.plUniwersytet SWPS (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1791-8881
Abstrakt
Autor poszukuje odpowiedzi na pytanie, dlaczego – choć apele o włączenie do polskiej refleksji humanistycznej badań empirycznych sięgają lat 60. – w filmoznawstwie „popyt” na tego typu badania zaczął rosnąć dopiero stosunkowo niedawno. Do analizy wykorzystano narzędzia z obszaru studiów nad infrastrukturą, dzięki czemu obejmuje ona nie tylko przemiany kultury filmowej i pojawiające się w akademii impulsy teoretyczne oraz intelektualne „mody”, ale też zmianę logiki pola pracy naukowej, obejmującą zarówno systemy techniczne, jak i biurokratyczne systemy ewaluacji. To materialistyczne ujęcie pozwala wieloaspektowo przyjrzeć się zmieniającej się roli badaczek i badaczy filmu nie tylko w zmieniającym się ekosystemie medialnym, ale też w sytuacji, w której redefinicji uległy zadania stawiane przed akademią.
Oświadczenie o konflikcie interesów
Słowa kluczowe:
badania empiryczne, filmoznawstwo, studia nad infrastrukturąBibliografia
Adamczak, M., Klejsa, K. (2019). Współczesne badania produkcji i dystrybucji filmowej – wprowadzenie. Kwartalnik Filmowy, (108), ss. 5-14.
Google Scholar
Biskupski, Ł. (2025). Humanistyka zintegrowana, doskonałość naukowa, architektura wiedzy. Kultura i społeczeństwo, (1), ss. 237-242’
Google Scholar
Filiciak, M. (2014). Z marginesów do centrum. Nieformalne i „niewłaściwe” praktyki widzów filmowych. Kwartalnik Filmowy, (85), ss. 88-99.
Google Scholar
Giza, B., Zwierzchowski, P. (red.). (2013). Polskie piśmiennictwo filmowe. Wydawnictwo UKW.
Google Scholar
Gwóźdź, A. (2024). Z ducha partnerstwa. Narodziny śląskiego filmoznawstwa z perspektywy świadka. Kwartalnik Filmowy, (127), ss. 193-212.
Google Scholar
Helman, A., Osadnik, W. (1997). Film Studies in Post-war Poland: Tradition and Innovation. Canadian Slavonic Papers, 39 (1-2), ss. 123-136.
Google Scholar
Lubelski, T. (2010). Raport o stanie polskiego filmoznawstwa. Kwartalnik Filmowy, (71-72), ss. 306-312.
Google Scholar
Shove, E., Trentmann, F., Watson, M. (2019). Introduction – Infrastructures in Practice: The Evolution of Demand in Networked Societies. W: E. Shove, F. Trentmann (red.), Infrastructures in Practice. New York: Routledge, ss. 3-9.
Google Scholar
Stelmach, M. (2024). Cinema Counts: The Computational Turn and Quantitative Methods in Film Studies. Kwartalnik Filmowy, (127), ss. 6-28.
Google Scholar
Wejbert-Wąsiewicz, E. (2018). Socjologiczne widzenie filmu i kina. Artykulacje i praktyki w polu socjologii filmu i kina. Przegląd Socjologiczny, 67 (4), ss. 141-169.
Google Scholar
Zwierzchowski, P., Kornacki, K. (2014). Metodologiczne problemy badania kina PRL-u. Kwartalnik Filmowy, (85), ss. 28-39.
Google Scholar
Autorzy
Mirosław Filiciakmfiliciak@swps.edu.pl
Uniwersytet SWPS Polska
https://orcid.org/0000-0003-1791-8881
Kulturoznawca, profesor Uniwersytetu SWPS, gdzie kieruje Instytutem Nauk Humanistycznych oraz Centrum Kulturowych Badań Technologii. Zajmuje się badaniami praktyk medialnych (ostatnio: użytkowników smartfonów), teoriami kultury oraz dziedzictwem cyfrowym (m.in. w ramach sieci COST Grassroots of Digital Europe). Jego ostatnia książka to napisana z Patrykiem Wasiakiem Weź Pan Rambo! Społeczne życie magnetowidów w Polsce (2022).
Statystyki
Abstract views: 4PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Mirosław Filiciak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Mirosław Filiciak, Z marginesów do centrum. Nieformalne i „niewłaściwe” praktyki widzów filmowych , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Mirosław Filiciak, „Zagraj w to jeszcze raz, Sam”. Kino jako jeden z elementów systemu rozrywkowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Mirosław Filiciak, „Akira” Katsuhiro Otomo. Animacja japońska, animacja globalna , Kwartalnik Filmowy: Nr 51 (2005): Film w Azji