Dlaczego teraz? Badania empiryczne a zmiany ekosystemu kultury filmowej

Komentarz; materiał nierecenzowany; zgłoszono: 2025.06.07; przyjęto: 2025.08.05

Mirosław Filiciak

mfiliciak@swps.edu.pl
Uniwersytet SWPS (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1791-8881

Abstrakt

Autor poszukuje odpowiedzi na pytanie, dlaczego – choć apele o włączenie do polskiej refleksji humanistycznej badań empirycznych sięgają lat 60. – w filmoznawstwie „popyt” na tego typu badania zaczął rosnąć dopiero stosunkowo niedawno. Do analizy wykorzystano narzędzia z obszaru studiów nad infrastrukturą, dzięki czemu obejmuje ona nie tylko przemiany kultury filmowej i pojawiające się w akademii impulsy teoretyczne oraz intelektualne „mody”, ale też zmianę logiki pola pracy naukowej, obejmującą zarówno systemy techniczne, jak i biurokratyczne systemy ewaluacji. To materialistyczne ujęcie pozwala wieloaspektowo przyjrzeć się zmieniającej się roli badaczek i badaczy filmu nie tylko w zmieniającym się ekosystemie medialnym, ale też w sytuacji, w której redefinicji uległy zadania stawiane przed akademią.


Oświadczenie o konflikcie interesów

Autor nie zgłosił żadnego potencjalnego konfliktu interesów.

Słowa kluczowe:

badania empiryczne, filmoznawstwo, studia nad infrastrukturą

Adamczak, M., Klejsa, K. (2019). Współczesne badania produkcji i dystrybucji filmowej – wprowadzenie. Kwartalnik Filmowy, (108), ss. 5-14.
  Google Scholar

Biskupski, Ł. (2025). Humanistyka zintegrowana, doskonałość naukowa, architektura wiedzy. Kultura i społeczeństwo, (1), ss. 237-242’
  Google Scholar

Filiciak, M. (2014). Z marginesów do centrum. Nieformalne i „niewłaściwe” praktyki widzów filmowych. Kwartalnik Filmowy, (85), ss. 88-99.
  Google Scholar

Giza, B., Zwierzchowski, P. (red.). (2013). Polskie piśmiennictwo filmowe. Wydawnictwo UKW.
  Google Scholar

Gwóźdź, A. (2024). Z ducha partnerstwa. Narodziny śląskiego filmoznawstwa z perspektywy świadka. Kwartalnik Filmowy, (127), ss. 193-212.
  Google Scholar

Helman, A., Osadnik, W. (1997). Film Studies in Post-war Poland: Tradition and Innovation. Canadian Slavonic Papers, 39 (1-2), ss. 123-136.
  Google Scholar

Lubelski, T. (2010). Raport o stanie polskiego filmoznawstwa. Kwartalnik Filmowy, (71-72), ss. 306-312.
  Google Scholar

Shove, E., Trentmann, F., Watson, M. (2019). Introduction – Infrastructures in Practice: The Evolution of Demand in Networked Societies. W: E. Shove, F. Trentmann (red.), Infrastructures in Practice. New York: Routledge, ss. 3-9.
  Google Scholar

Stelmach, M. (2024). Cinema Counts: The Computational Turn and Quantitative Methods in Film Studies. Kwartalnik Filmowy, (127), ss. 6-28.
  Google Scholar

Wejbert-Wąsiewicz, E. (2018). Socjologiczne widzenie filmu i kina. Artykulacje i praktyki w polu socjologii filmu i kina. Przegląd Socjologiczny, 67 (4), ss. 141-169.
  Google Scholar

Zwierzchowski, P., Kornacki, K. (2014). Metodologiczne problemy badania kina PRL-u. Kwartalnik Filmowy, (85), ss. 28-39.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-09-30

Cited By / Share

Filiciak, M. (2025) „Dlaczego teraz? Badania empiryczne a zmiany ekosystemu kultury filmowej”, Kwartalnik Filmowy, (131), s. 211–225. doi: 10.36744/kf.4500.

Autorzy

Mirosław Filiciak 
mfiliciak@swps.edu.pl
Uniwersytet SWPS Polska
https://orcid.org/0000-0003-1791-8881

Kulturoznawca, profesor Uniwersytetu SWPS, gdzie kieruje Instytutem Nauk Humanistycznych oraz Centrum Kulturowych Badań Technologii. Zajmuje się badaniami praktyk medialnych (ostatnio: użytkowników smartfonów), teoriami kultury oraz dziedzictwem cyfrowym (m.in. w ramach sieci COST Grassroots of Digital Europe). Jego ostatnia książka to napisana z Patrykiem Wasiakiem Weź Pan Rambo! Społeczne życie magnetowidów w Polsce (2022).



Statystyki

Abstract views: 4
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Mirosław Filiciak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.