From the Margins to the Centre: Informal and “Inappropriate” Practices of Film Audiences

Mirosław Filiciak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
SWPS University (Poland)

Abstract

The article deals with the meaning of practices and contexts that are not part of films themselves, but are important in the area of film studies. The author analyses the relation between Polish film studies and social science research. He argues for closer ties between these two disciplines, especially in the context of technological changes that introduce film to new audiences. In the article the author also reflects on the participation of researchers in the production of “institutionalised knowledge” and its consequences. The author also suggests a change in the understanding of film itself. He argues that one needs to take into the account elements of social network within which the film is present.


Keywords:

film studies, sociology of cinema, social research

Ang, Ien. 1991. Desperately Seeking the Audience. London.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203321454   Google Scholar

Biskupski, Łukasz. 2013. Miasto Atrakcji Warszawa.
  Google Scholar

Couldry, Nick. 2012. Media, Society, World: Social Theory and Digital Media Practice. Cambridge.
  Google Scholar

Couldry, Nick. 2010. Media w kontekście praktyk. Tłum. A. Strzemińska. „Kultura Popularna” 1 (27).
  Google Scholar

Engel, Janusz. 1988. Społeczny zasięg kina. W: L. Adamczuk. Aktywność kulturalna Polaków. Warszawa.
  Google Scholar

Filiciak, Mirosław. 2013. Media, wersja beta. Gdańsk.
  Google Scholar

Filiciak, Mirosław, Justyna Hofmokl, Alek Tarkowski. Obiegi kultury, http://obiegikultury.centrumcyfrowe.pl (dostęp: 20.11.2013).
  Google Scholar

Gałuszka, Mieczysław, Kazimierz Kowalewicz. 1977. Szkic do badań potocznego odbioru filmu. „Kino” 11.
  Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej. 1983. Pedagogika i liczmany. „Film” 41.
  Google Scholar

Helman, Alicja. 1981. Filmoznawstwo wobec socjologii i psychologii. „Kino” 1.
  Google Scholar

Helman, Alicja. 1994. Intelektualiści i służące. Pierwsze wyobrażenia o odbiorcach kina. „Kultura Współczesna” 2.
  Google Scholar

Hendrykowska, Małgorzata. 1993. Śladami tamtych cieni. Film w kulturze polskiej przełomu stuleci 1895-1914. Poznań.
  Google Scholar

Kalinowski, Witold. 1970. Należy kontynuować. Sytuacja i perspektywy socjologii filmu – rozmowa z doc. dr Kazimierzem Żygulskim. „Kino” 52.
  Google Scholar

Klinger, Barbara. 2006. Beyond the Multiplex. Berkeley.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520939073   Google Scholar

Krajewska, Hanna. 1992. Życie filmowe Łodzi w latach 1896-1939. Warszawa – Łódź.
  Google Scholar

Krajewski, Marek. 2013. W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze. „Kultura i Społeczeństwo” 1.
  Google Scholar

Kramer, Sybille, Horst Bredekamp. 2013. Culture, Technology, Cultural Techniques – Moving Beyond Text. „Theory, Culture & Society” 30 (6).
DOI: https://doi.org/10.1177/0263276413496287   Google Scholar

Lobato, Ramon. 2012. Shadow Economies of Cinema. London.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-84457-583-1   Google Scholar

Michalewicz, Kazimierz St. 1998. Polskie rodowody filmu. Warszawa.
  Google Scholar

Morley, David. 2008. For a Materialist, NonMedia-centric Media Studies. „Television New Media” t. 10, 1.
DOI: https://doi.org/10.1177/1527476408327173   Google Scholar

Mruklik, Barbara. 1970. Badania socjologiczne a praktyka rozpowszechniania. Rozmowa z dyrektorem CWF Henrykiem Mockiem. „Kino” 52.
  Google Scholar

Nowak-Zaorska, Irena. 1958. O potrzebie socjologicznych badań nad filmem. Pierwsze badania socjologiczne nad widownią warszawską. „Kwartalnik Filmowy” 2.
  Google Scholar

Parikka, Jussi. 2013. Afterword: Cultural Techniques and Media Studies. „Theory, Culture & Society” 30 (6).
DOI: https://doi.org/10.1177/0263276413501206   Google Scholar

Pęczak, Mirosław. 1988. Kilka uwag o trzech obiegach. „Więź” 2.
  Google Scholar

Pink, Sarah, Kerstin Leder Mackley. 2013. Saturated and situated: expanding the meaning of media in the routines of everyday life. „Media, Culture & Society” 35 (6).
DOI: https://doi.org/10.1177/0163443713491298   Google Scholar

Prasek, Cezary. 1970. Czym mogłaby być socjologia filmu. „Kino” 56.
  Google Scholar

Skowronek, Bogusław. 2007. Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży. Studium kognitywno-kulturowe. Kraków.
  Google Scholar

Szczepaniak, Renata. 2010. Kulturo-znawstwo jako dyscyplina uniwersytecka. Z doświadczeń polskich i niemieckich. W: W. Burszta, M. Januszkiewicz (red.) Kulturo-znawstwo: dyscyplina bez dyscypliny?. Warszawa.
  Google Scholar

Wallis, Aleksander. 1994. Atlas kultury Polski 1946-1980. Warszawa.
  Google Scholar

Żółkiewski, Stefan. 1973. Kultura literacka 1918-1932. Wrocław.
  Google Scholar

Żygulski, Kazimierz. 1982. Życie kulturalne dwu pokoleń robotników w Polsce. W: K. Żygulski (red.). Przemiany kultury klasy robotniczej w Polsce. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź.
  Google Scholar


Published
2014-03-31

Cited by

Filiciak, M. (2014) “From the Margins to the Centre: Informal and ‘Inappropriate’ Practices of Film Audiences”, Kwartalnik Filmowy, (85), pp. 88–99. doi: 10.36744/kf.2457.

Authors

Mirosław Filiciak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
SWPS University Poland

Medioznawca, profesor Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, gdzie kieruje Instytutem Kulturoznawstwa. Zajmuje się teorią badań kulturowych oraz wpływem tech­nologii na praktyki społeczne. Autor książek Wirtualny plac zabaw (2006) i Media, wersja beta (2013).



Statistics

Abstract views: 33
PDF downloads: 17


License

Copyright (c) 2014 Mirosław Filiciak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.