„Painting by Windows” albo estetyka „mise-en-page” w twórczości filmowej Petera Greenawaya
Konrad Chmielecki
kwartalnik.filmowy@ispan.plWyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi (Polska)
Abstrakt
Twórczość filmowa Petera Greenawaya omawiana w kontekście kina brytyjskiego ujawnia szereg cech, które doprowadziły do jej odrzucenia przez angielskich krytyków i twórców kina fabularnego. Chmielecki, na przykładach późnych filmów reżysera, dokonuje opisu ich estetyki w paradygmacie kategorii mise-en-page, rozumianej jako wariant estetyki powierzchni. Przyjęcie takiego założenia powoduje, że autor omawia poszczególne jej cechy jako: estetykę „aktywnej powierzchni”, estetykę pisma (albo kaligrafii) i estetykę windowsów. Te koncepcje ujawniają cechy późnych filmów reżysera: wykorzystanie obrazu telewizyjnego i wideo, morfing jako naczelną zasadę organizacji przestrzeni wizualnej, inkrustację pisma i faktury obrazu malarskiego na kadry filmowe i ich wizualną strukturę hipertekstu. W końcowej konkluzji autor dochodzi do wniosku, że estetyka późnych filmów Greenawaya okazuje się estetyką alegorii.
Słowa kluczowe:
Peter Greenaway, mise-en-page, kino brytyjskie, alegoriaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Konrad Chmieleckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Polska
Adiunkt w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. W 2004 roku na Uniwersytecie Łódzkim obronił pracę doktorską pt. Intermedialna estetyka ruchomego obrazu w kontekście badań nad kulturą wizualną. Od filmowego mise-en-scène do cyfrowego mise-en-page. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół visual culture studies i teorii mediów audiowizualnych. Publikował m. in. w: "Przeglądzie Artystyczno-Literackim”, „Kwartalniku Filmowym”, „Pozytywie” i „Fa-Arcie”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Konrad Chmielecki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Konrad Chmielecki, Obrazy światłem malowane w filmach Dereka Jarmana , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Konrad Chmielecki, Estetyka „mise-en-scène” kontra estetyka „mise-en-page” albo o dwóch estetykach obrazu elektronicznego , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość