Estetyka „mise-en-scène” kontra estetyka „mise-en-page” albo o dwóch estetykach obrazu elektronicznego
Konrad Chmielecki
kwartalnik.filmowy@ispan.plWyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi (Polska)
Abstrakt
Problem relacji obraz filmowy – rzeczywistość realna był podstawowym zagadnieniem klasycznej teorii filmu. Obecnie problem ten ulega stopniowej relatywizacji, gdyż media cyfrowe wykorzystywane w produkcji filmowej odwracają lub znoszą relację: obraz – rzeczywistość. W tej sytuacji obraz filmowy może być rozumiany jako obraz elektroniczny (analogowo-cyfrowy). Przyjęcie takiego założenia powoduje, że estetyka obrazu elektronicznego posiłkuje się zarówno estetyką mise-en-scène („umieszczania na scenie”) jak i estetyką mise-en-page („umieszczania na stronie”). Te dwie perspektywy teoretyczne ukazują opozycyjne strony tego samego zjawiska. Estetyka mise-en-scène koncentruje się wokół zagadnienia reprezentacji i jest opisywana jako estetyka obrazu analogowego. Natomiast estetyka mise-en-page posługuje się pojęciem „prezentacji” i może być traktowana jako estetyka obrazu cyfrowego. W ten sposób obraz elektroniczny nabiera statusu „(inter)medialnej hybrydy”, która w dużym stopniu przesądza o jego specyfice.
Słowa kluczowe:
mise-en-scène, mise-en-page, reprezentacjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Konrad Chmieleckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Polska
Adiunkt w Wyższej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół visual culture studies i teorii mediów audiowizualnych. Publikował m. in. w: „Przeglądzie Artystyczno-Literackim”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kulturze Współczesnej”, „Pozytywie” i „Fa-Arcie”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Konrad Chmielecki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Konrad Chmielecki, Obrazy światłem malowane w filmach Dereka Jarmana , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Konrad Chmielecki, „Painting by Windows” albo estetyka „mise-en-page” w twórczości filmowej Petera Greenawaya , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)