Estetyka „mise-en-scène” kontra estetyka „mise-en-page” albo o dwóch estetykach obrazu elektronicznego

Konrad Chmielecki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Humani­styczno-Ekonomiczna w Łodzi (Polska)

Abstrakt

Problem relacji obraz filmowy – rzeczywistość realna był podstawowym zagadnieniem klasycznej teorii filmu. Obecnie problem ten ulega stopniowej relatywizacji, gdyż media cyfrowe wykorzystywane w produkcji filmowej odwracają lub znoszą relację: obraz – rzeczywistość. W tej sytuacji obraz filmowy może być rozumiany jako obraz elektroniczny (analogowo-cyfrowy). Przyjęcie takiego założenia powoduje, że estetyka obrazu elektronicznego posiłkuje się zarówno estetyką mise-en-scène („umieszczania na scenie”) jak i estetyką mise-en-page („umieszczania na stronie”). Te dwie perspektywy teoretyczne ukazują opozycyjne strony tego samego zjawiska. Estetyka mise-en-scène koncentruje się wokół zagadnienia reprezentacji i jest opisywana jako estetyka obrazu analogowego. Natomiast estetyka mise-en-page posługuje się pojęciem „prezentacji” i może być traktowana jako estetyka obrazu cyfrowego. W ten sposób obraz elektroniczny nabiera statusu „(inter)medialnej hybrydy”, która w dużym stopniu przesądza o jego specyfice.



Słowa kluczowe:

mise-en-scène, mise-en-page, reprezentacja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-09-30

Cited By / Share

Chmielecki, K. (2006) „Estetyka „mise-en-scène” kontra estetyka «mise-en-page» albo o dwóch estetykach obrazu elektronicznego”, Kwartalnik Filmowy, (54-55), s. 16–30. doi: 10.36744/kf.3457.

Autorzy

Konrad Chmielecki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Wyższa Szkoła Humani­styczno-Ekonomiczna w Łodzi Polska

Adiunkt w Wyż­szej Szkole Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół visual culture studies i teorii mediów audiowizualnych. Publikował m. in. w: „Przeglądzie Artystyczno-Literackim”, „Kwar­talniku Filmowym”, „Kulturze Współczesnej”, „Pozytywie” i „Fa-Arcie”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Konrad Chmielecki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.