„No animals were used in the making of this film?” Postzwierzęta i zew antropomorfizmu w epoce CGI
Kamil Kalbarczyk
donkamillo3@wp.plUniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-4541-6275
Abstrakt
Artykuł traktuje o wpływie rewolucji cyfrowej na reprezentacje zwierząt w filmach fabularnych. Autor analizuje zwierzęta generowane komputerowo w kontekście rozwoju CGI oraz skutków bezszwowego łączenia fotorealistycznej animacji z materiałem live action. Wpisuje zjawisko rozwijające się od lat 90. w kontekst studiów nad efektami wizualnymi i animal studies. Szczególną uwagę zwraca na kwestię postępującej antropomorfizacji cyfrowych zwierząt w obrębie kina live action ostatniej dekady. Autor wyróżnia trzy podstawowe strategie kreowania percepcyjnie realistycznych zwierząt w zależności od stopnia ich wewnętrznego uczłowieczenia oraz zewnętrznej antropomorfizacji i kreskówkowości. Analizując m.in. Króla Lwa (reż. J. Favreau, 2019), autor zauważa nowy trend, charakterystyczny dla hybrydycznego kina (stopu fotorealistycznej animacji i materiału live action) – reprezentacje głęboko antropomorfizowanej fauny zachowującej hiperrealistyczną fizjonomię.
Słowa kluczowe:
CGI, zwierzęta, cyfrowe zwierzęta, postzwierzęta, antropomorfizacja, rewolucja cyfrowa, efekty wizualne, kino hybrydyczneBibliografia
Berger, J. (1999). Po cóż patrzeć na zwierzęta (tłum. S. Sikora). W: J. Berger, O patrzeniu (ss. 5-39). Warszawa: Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Bekoff, M. (red.) (2010). Encyclopedia of Animal Rights and Animal Welfare. Santa Barbara, Denver, Oxford: ABC-CLIO.
Google Scholar
DeMello, M. (2012). Animals and Society: An Introduction to Human-Animal Studies. New York: Columbia University Press.
Google Scholar
Dłużewicz, A. (2014). Etyka utylitarystyczna Petera Singera – szanse i możliwości przekształcenia praw zwierząt. Ethics in Progress, 5 (1), ss. 124-136.
DOI: https://doi.org/10.14746/eip.2014.1.11
Google Scholar
Fudge, E. (2002). Animal. London: Reaktion Books.
Google Scholar
Gregersdotter K., Hållén N., Höglund, J. (2015). A History of Animal Horror Cinema. W: K. Gregersdotter, N. Hållén, J. Höglund, (red.), Animal Horror Cinema: Genre, History and Criticism (ss. 19-36). Houndsmills: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Jerolmack, C. (2013). The Global Pigeon. Chicago: University of Chicago Press.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226001920.001.0001
Google Scholar
Kalbarczyk, K. (2017). W cyfrowym zwierciadle: CGI i postludzkie widma. Ekrany, 6 (40), ss. 30-37.
Google Scholar
Kalof, L. (2007). Looking at Animals in Human History. London: Reaktion Books.
Google Scholar
Keane, S. (2007). Cine Tech: Film, Convergence and New Media. New York: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-230-20955-8
Google Scholar
Lippit, A. M. (2000). Electric Animal: Toward a Rhetoric of Wildlife. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Google Scholar
Malamud, R. (1998). Reading Zoos: Representations of Animals and Captivity. New York: New York University Press.
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230376403
Google Scholar
Manovich, L. (1998). What Is Digital Cinema?. W: N. Mirzoeff (red.), The Visual Culture Reader (ss. 405-416). London: Routledge.
Google Scholar
McLean, A. L. (2014). Afterword: Dogs at the Digital Divide. W: A. L. McLean (red.), Cinematic Canines. Dogs and Their Work in the Fiction Film (ss. 235-250). New Brunswick: Rutgers University Press.
Google Scholar
Prince, S. (1996). True Lies: Perceptual Realism, Digital Images and Film Theory. Film Quarterly, 49 (3), ss. 27-37.
Google Scholar
Prince, S. (2012). Digital Visual Effects in Cinema: The Seduction of Reality. New Brunswick: Rutgers University Press.
Google Scholar
Singer, P. (2007). Etyka praktyczna (tłum. A. Sagan). Warszawa: Książka i Wiedza.
Google Scholar
Sobchack, V. (2000). Introduction. W: V. Sobchack (red.), Meta-Morphing: Visual Transformation and the Culture of Quick-Change (ss. xi-xxiii). Minneapolis and London: University of Minnesota Press.
Google Scholar
Stańczyk, M. (2019). Bestiariusz: historie przemocy. Ekrany, 2 (48), ss. 18-23.
Google Scholar
Autorzy
Kamil Kalbarczykdonkamillo3@wp.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0002-4541-6275
Absolwent historii sztuki oraz filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych tamże. Stały współpracownik czasopisma „Ekrany”. Jego zainteresowania badawcze skupiają się na zagadnieniach związanych z rewolucją cyfrową i tzw. nową ontologią obrazu filmowego, a także na tematyce aktorstwa i gwiazdorstwa w kinie.
Statystyki
Abstract views: 589PDF downloads: 722
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Kamil Kalbarczyk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.