O Antonim Bohdziewiczu – „Wiktorze”

Stanisław F. Ozimek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Ozimek opisuje mało znany epizod z życia Antoniego Bohdziewicza – filmowca, pedagoga, jednej z najważniejszych postaci w historii polskiej kinematografii: jego działalność filmową w okresie okupacji hitlerowskiej i Powstania Warszawskiego. Bohdziewicz został zaprzysiężony jako żołnierz Armii Krajowej przyjmując pseudonim „Wiktor” i wszedł do organizowanego ramach Biura Informacji i Propagandy KG AK, Podwydziału Propagandy Mobilizacyjnej o kryptonimie Rój. Ozimek bardzo barwnie opisuje realia tamtego czasu, doświadczenia filmowca w tak trudnym czasie ukazując je w szerokim spektrum wydarzeń historycznych.



Słowa kluczowe:

Antoni Bohdziewicz, Powstanie Warszawskie, Rój

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Ozimek, S. F. (2007) „O Antonim Bohdziewiczu – «Wiktorze»”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 24–39. doi: 10.36744/kf.3321.

Autorzy

Stanisław F. Ozimek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Historyk II wojny Światowej i filmu. Wieloletni pracownik Instytu­tu Sztuki PAN i członek redakcji „Kwartalnika Filmowego”. Publikował m.in. w „Filmie”, „Ki­nie” i „Kwartalniku Filmowym”. Autor książek Udział „Monitora” w kształtowaniu Teatru Na­rodowego (1765-1785) (1957), Z rozkazu majora Ryszarda (1968), Stare Miasto 1944 (1971), Z walk Samodzielnej Brygady Strzelców Karpac­kich. Tobruk 1941 rok (1972), Film polski w wo­jennej potrzebie (1974), Alarm na Garlandzie (1974), W pustyni i w Tobruku (1982), Poczta Powstańczej Warszawy (2003).

 



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Stanisław F. Ozimek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.