Ciało i lęk. Fizjologia śmierci w zombie horrorze oraz kulturze audiowizualnej
Abstrakt
Filmowa postać żywego trupa pojawia się w kinematografii od prawie osiemdziesięciu lat. W tym czasie jej odrzucającą cielesność wpisywano w szereg kontekstów związanych z różnymi niepokojami społeczeństw Zachodu. Obok najbardziej oczywistego lęku przed chorobami i śmiercią z obrazów z pierwszej połowy XX wieku filmy o zombie z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych metaforycznie przetwarzały echa haseł okresu kontestacji, atakując m.in. skonwencjonalizowany język kinematografii głównego nurtu oraz przywary XX-wiecznego społeczeństwa konsumpcyjnego. Druga połowa lat siedemdziesiątych to okres, w którym obrazy o żywych trupach osiągają apogeum swojej popularności. Jest to również czas coraz bardziej widocznej schematyzacji fabuł zombie horroru. Próbami odświeżenia gatunku są produkcje z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych traktujące temat biotechnologicznego wskrzeszenia w sposób nacechowany dystansem, ironią a nawet wulgarnym dowcipem. Również kino najnowsze oraz czerpiące z ikonografii s-f i horroru przekazy audiowizualne, takie jak teledysk czy reklama, kontynuują niekiedy proces dekonstruowania skonwencjonalizowanego wizerunku zmartwychwstałego trupa. Częściej jednak zombie można spotkać w obdarzonych dużym budżetem remake’ach dawnych niezależnych produkcji oraz w filmowych adaptacjach gier komputerowych, traktujących ożywionych zmarłych jako kolejny łatwo rozpoznawalny element skomercjalizowanej kultury masowej.
Słowa kluczowe:
zombie, horror, śmierćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sebastian Jakub Konefałkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Gdański Polska
Autor tekstów m.in. do: Światowej Encyklopedii Filmu Religijnego (Kraków 2007) oraz antologii: Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie (Gdańsk 2002).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Sebastian Jakub Konefał

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sebastian Jakub Konefał, Piotr Szulkin: katastrofy logosu i absurdy istnienia , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Sebastian Jakub Konefał, Opowieści smartfonowe: strategie autorskie w filmach Rubena Östlunda , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Sebastian Jakub Konefał, W stronę transnarodowej wrażliwości? Strategie kulturowego otwarcia i gatunkowej asymilacji w kinematografii islandzkiej po roku 2000 , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur