Powtórzenie. Próba etnografii eksperymentalnej

Ryszard Ciarka

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Autor poszukuje wspólnego mianownika dla filmów Piotra Borowskiego Koniec pieśni (2007) i Jagny Knittel Takich pieśni sobie szukam (2008), które swoją konstrukcją i sposobem narracji odbiegają od klasycznych filmów dokumentalnych i etnograficznych, prezentując skrajnie subiektywistyczny obraz rzeczywistości. Filmy te Ciarka próbuje wpisać w Kierkegaardowski model powtórzenia.


Słowa kluczowe:

powtórzenie, Piotr Borowski, Jagna Knittel, Søren Kierkegaard

Barthes Roland, Światło obrazu, Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Warszawa 2008, s. 41.
  Google Scholar

Baudrillard Jean, Sztuka znikania, tłum. O. i W. Kubińscy, „Kresy”, nr 42-43.
  Google Scholar

Ciarka Ryszard, Film etnograficzny i problem narracji. Twórczość Jacka Olędzkiego (1933-2004), „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 47-48.
  Google Scholar

Ciarka Ryszard, Widzieć, odczuwać, myśleć. Rozmowa z Jackiem Olędzkim, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1992, nr 3-4.
  Google Scholar

Freeman Derek, Margaret Mead and Samoa: The Making and Unmaking of an Anthropological Myth, Harward University Press 1983.
  Google Scholar

Jazdon Mikołaj, Dokumentalne powroty, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 34, s. 126-137.
  Google Scholar

Kierkegaard Soren, Powtórzenie. Próba psychologii eksperymentalnej, w: tegoż, Powtórzenie. Przedmowy, tłum. B. Świderski, ABW, Warszawa 2000.
  Google Scholar

Orans Martin, Not Even Wrong. Margaret Mead, Derek Freeman, and The Samoans, Chandler and Sharp Publishers, Inc. Navato, California 1996.
  Google Scholar

Toeplitz Krzysztof Teodor, Kierkeegard, Warszawa 1980, s. 143-144.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Ciarka, R. (2011) „Powtórzenie. Próba etnografii eksperymentalnej”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 295–300. doi: 10.36744/kf.2902.

Autorzy

Ryszard Ciarka 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Etnograf, antropolog kultury, artysta wizualny, redaktor „Kwartalnika Filmowego” w Instytucie Sztuki PAN.



Statystyki

Abstract views: 24
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Ryszard Ciarka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.