Polityczny wymiar przestrzeni prywatnej i publicznej w filmach Pétera Forgácsa

Gabriela Sitek

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Tekst jest próbą uchwycenia mechanizmów organizujących eksperymentalną metodę pracy węgierskiego reżysera Pétera Forgácsa, wykorzystującego archiwalne domowe kroniki filmowe. Autorka uwidacznia przedstawienie przez reżysera w dokumentalnych pracach found footage prywatnego wymiaru materiału filmowego w jego społecznym, politycznym wymiarze. Odwołuje się do koncepcji filmu kompilacyjnego Jaya Leydy, kategorii ready-made Marcela Duchampa i grupy Fluxus, koncepcji stylu performatywnego dokumentu przypisanego twórczości Pétera Forgácsa w klasyfikacji zaproponowanej przez Billa Nicholsa w Introduction to Documentary. Na przykładzie filmu Pétera Forgácsa Zamęt – kronika rodzinna (The Maelstrom: A Family Chronicle, 1997) zostają przedstawione uruchamiane przez reżysera mechanizmy pamięci prowadzące do zrozumienia przez widza tragicznego wymiaru historii Europy XX w., Holokaustu w prywatnym, indywidualnym doświadczeniu.


Słowa kluczowe:

Péter Forgács, przestrzeń, ready-made

Deleuze, Gilles. 2008. 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas. Gdańsk. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Forgács, Péter; Nichols, Bill. 2011. The Memory of Loss: Péter Forgács’s Saga of Family Life and Social Hell. W: B. Nichols, M. Renov (red.). Cinema’s Alchemist. The Films of Péter Forgács (Visible Evidence). Minneapolis. London: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Janion, Maria. 2000. Być „ja” swojego „ja” w: Tragizm, historia, prywatność. Prace wybrane. Kraków. UNIVERSITAS
  Google Scholar

Majewski, Tomasz. 2009. „Sub specie moris”: uwagi o „Shoah” Claude’a Lanzmanna. W: T. Majewski, A. Zeidler-Janiszewska (red.) Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia. Łódź. Wydawnictwo Officyna.
  Google Scholar

McDonald, Scott. 2011. Péter Forgács: An Interview. W: B. Nichols, M. Renov (red.). Cinema’s Alchemist. The Films of Péter Forgács (Visible Evidence). Minneapolis. London: University of Minnesota Press.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816648740.003.0001   Google Scholar

Mulvey, Laura. 1992. Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne. W: A. Helman (red.). Panorama współczesnej myśli filmowej. Kraków. UNIVERSITAS
  Google Scholar

Nichols, Bill. 2001. Introduction to Documentary. Bloomington & Indianapolis. Indiana University Press.
  Google Scholar

Nichols, Bill. 2011. Introduction. W: B. Nichols, M. Renov (red.). Cinema’s Alchemist. The Films of Péter Forgács (Visible Evidence). Minneapolis. London: University of Minnesota Press.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816648740.001.0001   Google Scholar

Nichols, Bill. 2011. Jak możemy zdefiniować film dokumentalny. Tłum. T. Rutkowska. „Kwartalnik Filmowy” 75-76.
  Google Scholar

Ricoeur, Paul, 2012. Pamięć, historia, zapomnienie. Kraków. UNIVERSITAS.
  Google Scholar

Ronduda, Łukasz. 2006. Strategie subwersywne w sztukach medialnych. Kraków. RABID.
  Google Scholar

Van Alphen, Ernst. 2011. Toward a New Historiography. The Aesthetics of a Temporality. W: B. Nichols, M. Renov (red.). Cinema’s Alchemist. The Films of Péter Forgács (Visible Evidence). Minneapolis. London: University of Minnesota Press.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816648740.003.0003   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-06-30

Cited By / Share

Sitek, G. (2013) „Polityczny wymiar przestrzeni prywatnej i publicznej w filmach Pétera Forgácsa”, Kwartalnik Filmowy, (82), s. 125–137. doi: 10.36744/kf.2748.

Autorzy

Gabriela Sitek 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Absolwentka filologii polskiej na UW i podyplomowych studiów z zakresu wiedzy o kulturze w PAN. Współpracowała z kwartalni­kiem „Res Publica Nowa”, publikując recenzje fil­mowe i artykuły z zakresu audiowizualności. Współpracuje ze „Zwierciadłem.pl”. Członkini Grupy Okołofotograficznej prowadzącej działania animacji kulturalnej.

 



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Gabriela Sitek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.