Polityczny wymiar przestrzeni prywatnej i publicznej w filmach Pétera Forgácsa
Abstrakt
Tekst jest próbą uchwycenia mechanizmów organizujących eksperymentalną metodę pracy węgierskiego reżysera Pétera Forgácsa, wykorzystującego archiwalne domowe kroniki filmowe. Autorka uwidacznia przedstawienie przez reżysera w dokumentalnych pracach found footage prywatnego wymiaru materiału filmowego w jego społecznym, politycznym wymiarze. Odwołuje się do koncepcji filmu kompilacyjnego Jaya Leydy, kategorii ready-made Marcela Duchampa i grupy Fluxus, koncepcji stylu performatywnego dokumentu przypisanego twórczości Pétera Forgácsa w klasyfikacji zaproponowanej przez Billa Nicholsa w Introduction to Documentary. Na przykładzie filmu Pétera Forgácsa Zamęt – kronika rodzinna (The Maelstrom: A Family Chronicle, 1997) zostają przedstawione uruchamiane przez reżysera mechanizmy pamięci prowadzące do zrozumienia przez widza tragicznego wymiaru historii Europy XX w., Holokaustu w prywatnym, indywidualnym doświadczeniu.
Słowa kluczowe:
Péter Forgács, przestrzeń, ready-madeBibliografia
Deleuze, Gilles. 2008. 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas. Gdańsk. Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Forgács, Péter; Nichols, Bill. 2011. The Memory of Loss: Péter Forgács’s Saga of Family Life and Social Hell. W: B. Nichols, M. Renov (red.). Cinema’s Alchemist. The Films of Péter Forgács (Visible Evidence). Minneapolis. London: University of Minnesota Press.
Google Scholar
Janion, Maria. 2000. Być „ja” swojego „ja” w: Tragizm, historia, prywatność. Prace wybrane. Kraków. UNIVERSITAS
Google Scholar
Majewski, Tomasz. 2009. „Sub specie moris”: uwagi o „Shoah” Claude’a Lanzmanna. W: T. Majewski, A. Zeidler-Janiszewska (red.) Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia. Łódź. Wydawnictwo Officyna.
Google Scholar
McDonald, Scott. 2011. Péter Forgács: An Interview. W: B. Nichols, M. Renov (red.). Cinema’s Alchemist. The Films of Péter Forgács (Visible Evidence). Minneapolis. London: University of Minnesota Press.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816648740.003.0001
Google Scholar
Mulvey, Laura. 1992. Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne. W: A. Helman (red.). Panorama współczesnej myśli filmowej. Kraków. UNIVERSITAS
Google Scholar
Nichols, Bill. 2001. Introduction to Documentary. Bloomington & Indianapolis. Indiana University Press.
Google Scholar
Nichols, Bill. 2011. Introduction. W: B. Nichols, M. Renov (red.). Cinema’s Alchemist. The Films of Péter Forgács (Visible Evidence). Minneapolis. London: University of Minnesota Press.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816648740.001.0001
Google Scholar
Nichols, Bill. 2011. Jak możemy zdefiniować film dokumentalny. Tłum. T. Rutkowska. „Kwartalnik Filmowy” 75-76.
Google Scholar
Ricoeur, Paul, 2012. Pamięć, historia, zapomnienie. Kraków. UNIVERSITAS.
Google Scholar
Ronduda, Łukasz. 2006. Strategie subwersywne w sztukach medialnych. Kraków. RABID.
Google Scholar
Van Alphen, Ernst. 2011. Toward a New Historiography. The Aesthetics of a Temporality. W: B. Nichols, M. Renov (red.). Cinema’s Alchemist. The Films of Péter Forgács (Visible Evidence). Minneapolis. London: University of Minnesota Press.
DOI: https://doi.org/10.5749/minnesota/9780816648740.003.0003
Google Scholar
Autorzy
Gabriela Sitekkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka filologii polskiej na UW i podyplomowych studiów z zakresu wiedzy o kulturze w PAN. Współpracowała z kwartalnikiem „Res Publica Nowa”, publikując recenzje filmowe i artykuły z zakresu audiowizualności. Współpracuje ze „Zwierciadłem.pl”. Członkini Grupy Okołofotograficznej prowadzącej działania animacji kulturalnej.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Gabriela Sitek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Paulina Haratyk, Gabriela Sitek, „Found footage” jako kino odnowy znaczenia „home movies” w filmach „A Song Of Air” i „Sea In The Blood” , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Gabriela Sitek, Niewyrażalność a obrazowanie cierpienia w „Brakującym zdjęciu” Rithy’ego Panha , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka