The Taste of the Orient and Other Pleasures: The Role of Adventure and Marine Films in the Propaganda of the Polish Second Republic
Abstract
In Polish journalism of the 1930s a recurring theme was the question of building a colonial empire. Because the government of the Second Republic made no official attempts at gaining overseas territories, this discussion took place above all in the press, literature, and on cinema screens. The schematic plot of adventures of a brave Pole having adventures in far off countries or dealing with international criminal gang appears in several important films of the era. Titles such as Voice of the Desert (Głos pustyni, 1932, dir. Michał Waszyński), or Signals (Sygnały, 1938, dir. Józef Lejtes), offered to Polish audiences attractions in the form of distant countries and sensational adventures, and served as a way of healing national complexes, placing Poland in line with the most powerful countries of the time. These films, as also noted in the article, reveal further details and contexts of life in Poland of the time.
Keywords:
Polish Second Republic, colonialism, Michał Waszyński, Józef LejtesReferences
Armatys, Barbara, Armatys, Leszek, Stradomski, Wiesław, Historia filmu polskiego t. 2, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1988.
Google Scholar
Białas, Tadeusz, Liga Morska i Kolonialna 1930-1939, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1983.
Google Scholar
Cybulski, Mieczysław, Może i ja…, „Kino” 1935, nr 26, s. 5, http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/doccontent?id=18514 (dostęp 29.01.2016).
Google Scholar
Gierszewska, Barbara, Lena, Polski film fabularny 1918-1939. Recenzje, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012.
Google Scholar
Hendrykowska, Małgorzata, Historia polskiego filmu dokumentalnego (1896-1944), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.
Google Scholar
J. St., Morze na ekranie, „Kino” 1935, nr 26, s. 13, http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/doccontent?id=18514 (dostęp 29.01.2016).
Google Scholar
J. W., M/S Piłsudski, „Dziennik Poznański” 1935, nr 197, s. 1, http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication?id=27041&tab=3 [dostęp 20.01.2016].
Google Scholar
Konstantynów, Dariusz, Omilanowska, Małgorzata (red.) , Polska nad Bałtykiem, słowo/obraz terytoria, Gdańska 2012.
Google Scholar
Kowalski, Marek, Arpad, Dyskurs kolonialny w Drugiej Rzeczypospolitej, DiG, Warszawa 2010.
Google Scholar
L. B., Leonard Buczkowski nakręci film morski, „Kino” 1935, nr 15 , s. 3, http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/doccontent?id=14697 (dostęp 29.01.2016).
Google Scholar
L. B., Świerzy powiew niesie „Wiatr od morza”, „Kino” 1931, nr 1, http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/doccontent?id=4388 (dostęp 29.01.2016).
Google Scholar
Michałowski, Witold, Stanisław, Wielkie safari Antoniego O., Wydawnictwo Iskry, Warszawa 2004.
Google Scholar
Polska epopeja morska, „Kino Teatr” 1929, nr 14, s. 12, http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication?id=106283&tab=3 (dostęp 16.01.2016).
Google Scholar
Rosiński, W., Znaczenie kolonii dla państwa, „Morze” 1929, nr 7-8, s. 19, http://www.gbc.org.pl/dlibra/doccontent?id=980 (dostęp 20.01.2016).
Google Scholar
Said, Edward, Orientalizm, PIW, Warszawa 1991, s. 133.
Google Scholar
Szpakowska, Małgorzata, Wiadomości literackie prawie dla wszystkich, W.A.B., Warszawa 2012.
Google Scholar
Szumańska-Grossowa, Hanna, Podróże Stefana Szolca-Rogozińskiego, PIW, Warszawa 1967.
Google Scholar
Wiatr od morza, „Gazeta polska” 1931, nr 16, s. 2, https://polona.pl/item/9599289/1/ (dostęp 29.01.2016).
Google Scholar
Wolański, Ryszard, Już taki jestem zimny drań, Rebis, Poznań 2012.
Google Scholar
Zahorska, Stefania, Polski film afrykański, „Wiadomości literackie” 1932, nr 44, s. 5, http://mbc.malopolska.pl/dlibra/docmetadata?id=57817&from=publication (dostęp: 28.01.2016).
Google Scholar
Ząbek, Maciej, Biali i Czarni. Postawy Polaków wobec Afryki i Afrykanów, DiG, Warszawa 2007.
Google Scholar
Authors
Adam Uryniakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się kinem polskim lat 20. i 30.
Statistics
Abstract views: 76PDF downloads: 162
License
Copyright (c) 2016 Adam Uryniak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Adam Uryniak, Polish Films of the 1930s as a Footprint of Reality: The Emancipation of Women , Kwartalnik Filmowy: No. 92 (2015): Polish Cinema and Politics