Przewodnik po snach
Abstrakt
Recenzja książki Magdaleny Kempnej-Pieniążek i Przemysława Pieniążka Inny/Obcy. Transnarodowe i transgresyjne motywy w twórczości Petera Weira (2017). W pierwszej polskiej monografii poświęconej Peterowi Weirowi autorzy proponują całościowe odczytanie dorobku australijskiego reżysera przez pryzmat zróżnicowanego charakteru, jaki w jego filmach przybierają zmagania z tym, co inne, obce, niepojęte. W recenzji książki Karolina Kostyra rozwija spostrzeżenia autorów, dostarczając kolejnych argumentów za proponowanym przez Kempną-Pieniążek i Pieniążka ujęciem Weira jako reżysera zmagającego się z różnicą kulturową i dostrzegającego w zjawiskach, które z perspektywy zachodniego oglądu mogą jawić się jako irracjonalne, właściwą im racjonalność, nie pozbawiając przy tym analizowanych filmów zawartych w nich niedopowiedzeń i tajemnic.
Słowa kluczowe:
Peter Weir, kino australijskie, InnyBibliografia
D. Castell, „Weir, Weird and Weirder Still”: The Riddle of Hanging Rock, w: Peter Weir Interviews, red. J. C. Tibbets, University Press of Mississippi, Jackson 2014, s. 79-84.
Google Scholar
R. Leonard, The Mystical Gaze of The Cinema: The Films of Peter Weir, Melbourne University Press, Melbourne 2009, s. 96.
Google Scholar
M. Kempna-Pieniążek, Neo-noir. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.
Google Scholar
M. Kempna-Pieniążek, Dziwniejsze niż fikcja. Rola wyobraźni w filmach Marca Forstera, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012.
Google Scholar
M. Kempna-Pieniążek, Marzyciele i wędrowcy: romantyczna topografia twórczości Wernera Herzoga i Wima Wendersa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
Google Scholar
M. Kempna-Pieniążek, Formuły duchowości w kinie najnowszym, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013.
Google Scholar
M. Kempna-Pieniążek, Przemysław Pieniążek, Inny/obcy. Transnarodowe i transgresyjne motywy w twórczości Petera Weira, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.
Google Scholar
Autorzy
Karolina Kostyrakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach Polska
Kulturoznawczyni, kinofilka, doktorantka w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego. Interesuje się historią i poetyką kina. Jej dotychczasowe publikacje dotyczyły kultury młodzieżowej, radzieckiego kina poodwilżowego i estetyki filmów nostalgicznych. Wyróżniona w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych.
Statystyki
Abstract views: 116PDF downloads: 49
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Karolina Kostyra
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Karolina Kostyra, Amerykański horror dziecięcy pod kuratelą dorosłych , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia