Jeśli nie interpretacja, to co?
Teresa Rutkowska
tz.rutkowska@gmail.comInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206
Abstrakt
Recenzja książki Rafała Koschanego Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu (2017). Autor książki, wychodząc od klasycznego eseju Susan Sontag Against Interpretation (1964), zastanawia się nad statusem i metodologią procedur interpretacyjnych we współczesnej humanistyce, a przede wszystkim w filmoznawstwie, wobec zasadniczego dylematu nieadekwatności narzędzi językowych do opisu zjawiska z natury audiowizualnego, ulotnego, niematerialnego, jakim jest film. Dokonuje przeglądu idei i metodologii inspirowanych refleksją Barthes’a, Shustermana czy Gumbrechta. które funkcjonują „przeciw”, „obok” lub „zamiast” interpretacji. Koschany świadomie przesuwa akcent na kwestie odbioru dzieła, emocji, afektu i bezpośredniego doświadczenia kinematograficznego.
Słowa kluczowe:
interpretacja filmu, doświadczenie kinematograficzneBibliografia
Eco, Umberto. The Limits of Interpretation. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1994.
Google Scholar
Gumbrecht, Hans Ulrich. Produkcja obecności. Czego znaczenie nie może przekazać, Poznań: Wydawnictwo UAM, 2016.
Google Scholar
Koschany, Rafał. Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2017.
Google Scholar
Sontag, Susan. „Przeciw interpretacji”. transl. Dariusz Żukowski. In: Przeciw interpretacji i inne sesje, Kraków: Karakter, 2012.
Google Scholar
Autorzy
Teresa Rutkowskatz.rutkowska@gmail.com
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206
Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.
Statystyki
Abstract views: 387PDF downloads: 247
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Teresa Rutkowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Teresa Rutkowska, Pasolini – utopie i obsesje , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu