Z dala od Acapulco i Londynu. Fenomen warszawskiego Festiwalu Festiwali Filmowych w latach 1958-1966
Krzysztof Jajko
krzysztof.jajko@uni.lodz.plUniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6489-0423
Abstrakt
Autor opisuje powstanie oraz rozwój jednej z najważniejszych imprez filmowych w PRL. Na przykładzie dziewięciu pierwszych edycji Festiwalu Festiwali Filmowych, przemianowanego w 1967 r. na Przegląd Filmów Świata – Konfrontacje, przedstawia różne aspekty funkcjonowania kultury filmowej w tym okresie. Po pierwsze, odtwarza kulisy organizacyjne imprezy, zwracając szczególną uwagę na ograniczenia instytucjonalne oraz problemy logistyczne ściśle powiązane z niewydolnością państwa socjalistycznego. Po drugie, analizuje politykę repertuarową festiwalu, która odzwierciedlała napięcie między dążeniem organizatorów do ukazania najważniejszych trendów w kinie światowym a koniecznością promocji słusznych pod względem ideologicznym filmów socjalistycznych. Po trzecie, wskazuje na założenia programowe imprezy i odnosi je do bardziej ogólnych procesów, jakie zachodziły w europejskiej kulturze filmowej w okresie powojennym (wykształcenie się instytucji oraz dyskursów służących promocji i dystrybucji filmu artystycznego).
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
festiwal filmowy, PRL, kultura filmowaBibliografia
Balio, Tino. The Foreign Film Renaissance on American Screens, 1946-1973. Madison: The University of Wisconsin Press, 2010.
Google Scholar
Baughan, Nikki. „A brief history of the BFI London Film Festival”. Bfi.org. sierpień 23, 2018. www.bfi.org.uk
Google Scholar
Elsaesser, Thomas. European Cinema. Face to Face with Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005.
DOI: https://doi.org/10.5117/9789053565940
Google Scholar
Grzelecki, Stanisław. „FFF? Oczywiście! Ale – inaczej”, Życie Warszawy, 6 stycznia, 1960.
Google Scholar
Grzelecki, Stanisław. „Marlena dla mas, FFF dla kas?”, Życie Warszawy, 9 stycznia, 1964.
Google Scholar
Grzelecki, Stanisław, Armatys, Leszek. Międzynarodowe festiwale filmowe, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1967.
Google Scholar
Grzelecki, Stanisław. „Nic i wszystko”, Życie Warszawy, 18 stycznia, 1966.
Google Scholar
Grzelecki, Stanisław. „Rozczarowania i protesty”, Życie Warszawy, 21 stycznia, 1966.
Google Scholar
Kałużyński, Zygmunt. „Dziś flaki (wojenne) międzynarodowe”, Polityka, 2 stycznia, 1960.
Google Scholar
Kałużyński, Zygmunt. „Okiem widza”, Polityka, 8 marca, 1958.
Google Scholar
Kałużyński, Zygmunt. „Targi handlowe i antykwariat”, Film, 6 lutego, 1966.
Google Scholar
Klaczyński, Zbigniew. „Film szuka człowieka (na marginesie IV FFF)”, Trybuna Ludu, 27 grudnia, 1960.
Google Scholar
Kołodyński, Andrzej. „Czas zacząć odliczanie”, Konfrontacje ‘93.
Google Scholar
Majewski, Jerzy S. Historia warszawskich kin, Warszawa: Wydawnictwo Agora, 2019.
Google Scholar
„Materiały informacyjne z działalności Filmowej Rady Repertuarowej przy Centrali Wynajmu”, Archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (AFINA), Filmowa Rada Repertuarowa, A-336.
Google Scholar
Neale, Steve. „Art Cinema as Institution.” In The European Cinema Reader, edited by Catherine Fowler, London: Routledge, 2002.
Google Scholar
Pijanowski, Lech. „O Festiwalu Festiwali – nie tylko o filmach”, Polityka, 25 kwietnia 1959.
Google Scholar
Płażewski, Jerzy. „Bez paszportów i wiz na międzynarodowe festiwale”, Film, 1 września, 1957.
Google Scholar
Płażewski, Jerzy. „FFF po raz pierwszy”, Przegląd Kulturalny, 6-12 marca, 1958.
Google Scholar
Płażewski, Jerzy. „II FFF – tradycja rzetelna”, Przegląd Kulturalny, 7 maja, 1959.
Google Scholar
Płażewski, Jerzy. „Film zagraniczny w Polsce.” In Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Film. Kinematografia, edited by Edward Zajiček, Warszawa: Instytut Kultury, 1994.
Google Scholar
Płażewski, Jerzy. „Na jakie filmy chodzi polska publiczność”, Przegląd Kulturalny, 13-19 lutego, 1958.
Google Scholar
Rocznik statystyczny kultury 1945-1967, Warszawa: Główny Urząd Statystyczny, 1969.
Google Scholar
„Uchwała Sekretariatu KC w sprawie kinematografii.” In Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, edited by T. Miczka, A. Madej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1994.
Google Scholar
Wong, Cindy Hing-Yuk, Film Festivals. Culture, People, and Power on the Global Screen, New Brunswick: Rutgers University Press, 2011.
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Jajkokrzysztof.jajko@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-6489-0423
Dr, pracownik Katedry Mediów i KulturyAudiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. W swych badaniach koncentruje się na instytucjonalnych oraz technicznych aspektach historii filmu. Publikował w „Kwartalniku Filmowym”, „Panoptikum” oraz „Ekranach”. Współautor książki Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych (2018, wraz z M. Dondzikiem i E. Sowińskim). Obecnie pracuje nad monografią poświęconą funkcjonowaniu kin w PRL.
Statystyki
Abstract views: 401PDF downloads: 400
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Krzysztof Jajko
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Krzysztof Jajko, Michał Pabiś-Orzeszyna, Niesporczaki, lasery i przemiany w stali. Atrakcje polskiego kina oświatowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje