How to Be Loved? Cultural Mediation of War Trauma in Films from the 1960s
Abstract
The theory of trauma appeared in the 1990s as an expression of disappointment with the textual orientation of deconstruction and post-structuralism. Its aim was to turn the theory towards the world. However, in the 1960s, Polish filmmakers were enthusiastic about war traumas as well as their echoes. Applying theoretical tools of trauma theory to three films: Tonight, the City Will Die by Jan Rybkowski (1961), How to Be Loved by Wojciech Jerzy Has (1962) and the Passenger by Andrzej Munk and Witold Lesiewicz (1963) will have three goals: an assessment of the level of understanding of the effects of war traumatic stressors in the 1960s, the distinction of recognized forms of survival/death from psychological wounds, which is not worth commemorating, and also treating cultural representations of trauma as symptoms of wider cultural and social processes.
Keywords:
war, trauma, Polish cinema, Wojciech Jerzy HasReferences
Amsterdamska, Olga. “Drinking as a Political Act: Images of Alcoholism in Polish Literature, 1956-89.” In Images of Disease: Science, Public Policy and Health in Post-war Europe, edited by Ilana Löwy, John Krige, 309-327. Luxembourg: European Commission, 2001.
Google Scholar
Antologia studiów nad traumą, edited by Tomasz Łysak. Kraków: Universitas, 2015.
Google Scholar
Bomba, Jacek, Maria Orwid. “Psychiatric Study of World War II Survivors: The Case of Poland.” In The Politics of War Trauma: The Aftermath of World War II in Eleven European Countries, edited by Jolande Withuis, Annet Mooij, 217-239. Amsterdam: Aksant, 2010.
Google Scholar
Bristigier, Michał. “Pasażerka – opera o Auschwitz, czyli o zjawie w dzisiejszym świecie.” Zeszyty Literackie 3 (2009): 112-119.
Google Scholar
Brown, Laura S. “Not Outside the Range: One Feminist Perspective on Psychic Trauma.” In Trauma: Explorations in Memory, edited by Cathy Caruth, 100-112. Baltimore: Johns Hopkins UP, 1995.
Google Scholar
Butler, Judith. Ramy wojny: kiedy życie godne jest opłakiwania?, translated by Agata Czarnacka. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy im. Gustawa Holoubka, 2011.
Google Scholar
Caruth, Cathy. Unclaimed Experience. Trauma, Narrative, and History. Baltimore: The Johns Hopkins UP, 1996.
DOI: https://doi.org/10.1353/book.20656
Google Scholar
Classen, Christoph. “Between Political Coercion and Popular Expectations: Contemporary History on the Radio in the German Democratic Republic.” In Popular Historiographies in the 19th and 20th Centuries, edited by Sylvia Paletschek, 89-102. Oxford, New York: Berghahn Books, 2011.
Google Scholar
Drapała, Iwona, Maja Lis-Turlejska. “Znaczenie społecznego uznania jako ofiary lub osoby ocalałej w przebiegu zaburzenia po stresie traumatycznym.” Psychiatria i Psychologia Kliniczna 13, no. 4 (2013): 264-270.
Google Scholar
Eberhardt, Konrad. “Opowieść o czasie wewnętrznym.” Film 3 (1963): 4-5.
Google Scholar
Eberhardt, Konrad. “Przeciw niepamięci.” Film 40 (1963): 4-5.
Google Scholar
Goldensohn, Leon. Rozmowy norymberskie, translated by Agnieszka Weseli-Ginter, edited and with an introduction by Robert Gellately. Warszawa: Amber, 2005.
Google Scholar
Goltermann, Svenja. “Negotiating Victimhood in East and West Germany 1945-2005.” In The Politics of War Trauma: The Aftermath of World War II in Eleven European Countries, edited by Jolande Withuis, Annet Mooij, 109-122. Amsterdam: Aksant, 2010.
Google Scholar
Gorsky, Martin et al. “Anti-alcohol Posters in Poland, 1945-1989: Diverse Meanings, Uncertain Effects.” American Journal of Public Health 100, no. 11 (2010): 2059-2069.
DOI: https://doi.org/10.2105/AJPH.2009.179358
Google Scholar
Gross, Jan Tomasz. Strach. antysemityzm w Polsce tuż po wojnie: historia moralnej zapaści. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2006.
Google Scholar
Grzebałkowska, Magdalena. Wojna i pokój. Warszawa: Wydawnictwo Agora, 2015.
Google Scholar
Jamrozik, Żaneta. “How to be an Actress (in Poland): The Figure of the Actress in Wojciech Jerzy Has's 'How to be Loved' (1962).” Studies in Eastern European Cinema 4, no. 1 (2014): 29-46.
Google Scholar
Janicka, Elżbieta. “Obserwatorzy uczestniczący zamiast świadków i rama zamiast obrzeży. O nowe kategorie opisu polskiego kontekstu Zagłady.” Teksty Drugie 3 (2018): 131-147.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2018.3.8
Google Scholar
Janicki, Kamil. Pijana wojna: alkohol podczas II wojny światowej. Warszawa: Erica, 2012.
Google Scholar
Janicki, Stanisław. “Felicja nikogo nie oskarża, przeciwko nikomu się nie buntuje – mówi Barbara Kraftówna bohaterka filmu 'Jak być kochaną'.” Film 3 (1963): 6-7.
Google Scholar
Kałwa, Dobrochna. “Przemoc i zapomnienie. Druga wojna światowa z perspektywy płci kulturowej.” In Kobiety i historia. Od niewidzialności do sprawczości, edited by Katarzyna Bałżewska, Dobrosława Korczyńska-Partyka, Alicja Wódkowska, 27-43. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015.
Google Scholar
Kępiński, Antoni. “Motywy polskiego pijaństwa i środki zaradcze.” In Alkohol w kulturze i obyczaju, edited by Jan Górski, Kazimierz Moczarski, 49-60. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1972.
Google Scholar
Klim, Andrzej. Seks, sztuka i alkohol: życie towarzyskie lat 60. Warszawa: Dom Wydawniczy PWN, 2013.
Google Scholar
Kosewski, Rafał. “Pamięć o Holocauście w kinie fabularnym: (analiza retrospekcji filmowej na podstawie filmów Pasażerka i The Pawnbroker).” Zagłada Żydów: Studia i Materiały 5 (2009): 339-356.
DOI: https://doi.org/10.32927/ZZSiM.321
Google Scholar
Lacan, Jacques. The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis, translated by Alan Sheridan, edited by Jacques-Alain Miller. London: Penguin Books, 1979.
Google Scholar
Laskowska-Otwinowska, Justyna. “Community and Individual Changes in Propaganda against Alcoholism in Poland from 1945 to the 1990s.” In Images of Disease: Science, Public Policy and Health in Post-war Europe, edited by Ilana Löwy, John Krige, 329-352. Luxembourg: European Commission, 2001.
Google Scholar
Leder, Andrzej. Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2014.
Google Scholar
Leociak, Jacek. “'Nie chcę ludziom na śmiech się pokazać, że Żydów u siebie chowałem...' Sprawa Zdzisława i Haliny Krzyczkowskich.” Zagłada Żydów: Studia i Materiały 8 (2008): 324-366.
DOI: https://doi.org/10.32927/ZZSiM.276
Google Scholar
Lis-Turlejska, Maja, Aleksandra Łuszczyńska, Szymon Szumiał. “Rozpowszechnienie PTSD wśród osób, które przeżyły II wojnę światową w Polsce.” Psychiatria Polska 50, no. 5 (2016): 923-934.
DOI: https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/60171
Google Scholar
Lis-Turlejska, Maja, Szymon Szumiał, Hanna Okuniewska. “Aktualny poziom objawów stresu potraumatycznego w próbie osób, które w dzieciństwie przeżyły II wojnę światową.” Psychiatria Polska 46, no. 2 (2012): 145-156.
Google Scholar
Maciejewski, Łukasz. “Od Ofelii do Felicji. Arcydzieło odkryte na nowo.” Dekada Literacka 4-5 (2010): 216-221.
Google Scholar
Maercker, Andreas, Julia Müller. “Social Acknowledgment as a Victim or Survivor: a Scale to Measure a Recovery Factor of PTSD.” Journal of Trauma Studies 17, no. 4 (2004): 345-351.
DOI: https://doi.org/10.1023/B:JOTS.0000038484.15488.3d
Google Scholar
Majowski, Marcin. Polska Ludowa zaprasza. Polityka turystyczna w czasach Edwarda Gierka. Warszawa: Wydawnictwo TRIO, 2008.
Google Scholar
Mohamed, Saira. “Of Monsters and Men: Perpetrator Trauma and Mass Atrocity.” Columbia Law Review 115, no. 5 (2015): 1157-1216.
Google Scholar
Mooij, Annet. “The Aftermath of World War II: A Comparison.” The Politics of War Trauma: The Aftermath of World War II in Eleven European Countries, edited by Jolande Withuis, Annet Mooij, 271-286. Amsterdam: Aksant, 2010.
Google Scholar
Morstin, Agnieszka. “Mocne filmy i głębokie kompleksy: Róża Wojtka Smarzowskiego wobec Jak być kochaną Wojciecha J. Hasa.” Kwartalnik Filmowy 77-78 (2012): 201-210.
Google Scholar
Opowieść o niewinności: kategoria świadka Zagłady w kulturze polskiej (1942-2015), edited by Maryla Hopfinger, Tomasz Żukowski. Warszawa: Wydawnictwo IBL, 2018.
Google Scholar
Peltz, Jerzy. “Człowiek w obliczu kataklizmu: Dziś w nocy umrze miasto w realizacji.” Film 48 (1960): 10-11.
Google Scholar
Presner, Todd. Mobile Modernity: Germans, Jews, Trains. New York: Columbia University Press, 2007.
DOI: https://doi.org/10.7312/pres14012
Google Scholar
Rigney, Ann. “All This Happened, More or Less: What a Novelist Made of the Bombing of Dresden.” History and Theory 48, no. 2 (2009): 5-24.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2303.2009.00496.x
Google Scholar
Santner, Eric. “History beyond the Pleasure Principle: Some Thoughts on the Representation of Trauma.” In Probing the Limits of Representation: Nazism and the 'Final Solution', edited by Saul Friedlander, 143-154. Cambridge: Harvard UP, 1992.
Google Scholar
Sebald, W.G. On the Natural History of Destruction, translated by Anthea Bell. New York: Random House, 1999.
Google Scholar
Sendyka, Roma. “Od obserwatorów do gapiów. Kategoria 'bystanders' i analiza wizualna.” Teksty Drugie 3 (2018): 117-130.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2018.3.7
Google Scholar
Stier, Oren Baruch. Holocaust Icons: Symbolizing the Shoah in History and Memory. New Brunswick: Rutgers University Press, 2015
DOI: https://doi.org/10.36019/9780813574059
Google Scholar
Talarczyk-Gubała, Monika. “Więźniarki i polityka: Ostatni etap Wandy Jakubowskiej i inne filmy obozowe w perspektywie studiów kobiecych w badaniach Holokaustu.” Kwartalnik Filmowy 92 (2015): 142-158.
Google Scholar
Vonnegut, Kurt. Rzeźnia numer pięć czyli Krucjata dziecięca, czyli Obowiązkowy taniec ze śmiercią, translated by Lech Jęczmyk, poems translated by Janusz Jęczmyk. Poznań: Zysk i S-ka, 2003.
Google Scholar
Wójcik, Michał. Zofia Posmysz. Królestwo za mgłą. Kraków: Znak, 2017.
Google Scholar
Zaremba, Marcin. Wielka trwoga. Polska 1944-1947. Ludowa reakcja na kryzys. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2012.
Google Scholar
Zwierzchowski, Piotr. Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2013.
Google Scholar
Żukowski, Tomasz. Wielki retusz. Jak zapomnieliśmy, że Polacy zabijali Żydów. Warszawa: Wielka Litera, 2018.
Google Scholar
Żyła, Aleksandra. “Autofikcja jako sposób opowiadania siebie na przykładzie Pasażerki Zofii Posmysz.” In Kobiety i historia. Od niewidzialności do sprawczości, edited by Katarzyna Bałżewska, Dobrosława Korczyńska-Partyka, Alicja Wódkowska, 249-264. Gdańsk.
Google Scholar
Authors
Tomasz Łysakkmoter@wp.pl
Univeristy of Warsaw Poland
http://orcid.org/0000-0002-5476-4917
Adiunkt w Uniwersytecie Warszawskim; zajmuje się reprezentacjami Zagłady w różnych mediach, psychoanalizą, fotografią, filmem oraz autobiografią; redaktor Antologii studiów nad traumą (2015) oraz autor monografii Od kroniki do filmu posttraumatycznego: filmy dokumentalne o Zagładzie (2016). Stypendysta Fulbrighta na Uniwersytecie Waszyngtońskim w Seattle, Fundacji Mellona na Uniwersytecie Edynburskim oraz Fundacji Endeavour na Uniwersytecie Chicagowskim. Kierownik grantu Narodowego Centrum Nauki Od kroniki do filmu posttraumatycznego: filmy dokumentalne o Zagładzie (2013-2015).
Statistics
Abstract views: 635PDF downloads: 453
License
Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Tomasz Łysak, On the Impossibility of Believing in the Documentary: Dariusz Jabłoński’s “Photographer” , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema