Holly“Wooden Heart”: Elvis Presley’s Film Career
Abstract
During his life Elvis Presley played in over 30 films. His first films from the second half of the fifties looked promising. The films fitted well with the then popular genre of films dealing with young rebels, and Presley was being groomed to take the place of James Dean. However a combination of factors prevented this plan from coming to completion and changed the path of his career. Soon a model of an Elvis movie was developed - that is a film with a predictable story and wooden characters, a film that was far below the standard of the early films with Elvis. This series of banal music comedies unfortunately came to represent his entire acting career. Many of these productions are now being reconsidered, and research into his career has shown that Elvis could have taken part in many excellent films, but was prevented from doing so by his manager.
Keywords:
Elvis Presley, rock and roll, HollywoodReferences
Beylin Paweł, Struktura i funkcje społeczne kiczu, „Polska Sztuka Ludowa” 1966, nr 3-4, s. 142-144, 148, 150, 163.
Google Scholar
Burszta Wojciech J., Krzysztof Piątkowski, O czym opowiada antropologiczna opowieść, Instytut Kultury, Warszawa 1994, s. 119.
Google Scholar
Burszta Wojciech, Kicz konsumpcyjny, w: Kicz w kulturze, red. M. Fiderkiewicz, Muzeum Śląskie, Katowice 2006, s. 32.
Google Scholar
Czubaj Mariusz, Biodra Elvisa Presleya, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 245.
Google Scholar
Dzieła czy kicze, red. E. Grabska, T. S. Jaroszewski, PWN, Warszawa 1981, s. 14.
Google Scholar
Feeney F. X., Elvis Presley: Tender Heart, w: Movie Icons. Presley, red. D. Paul, Taschen, Los Angeles – London 2008, s. 11.
Google Scholar
Gaszyński Marek, Filmowe lata Elvisa Presleya, „Cinema Polska” 1997, nr 9, s. 52-53.
Google Scholar
Gaszyński Michael, Elvis Presley i konkurencja, „Film” 1958, nr 4, s. 14.
Google Scholar
Gris Henry, Bożyszcze i historia jego kariery, „Film” 1957, nr 37, s. 8.
Google Scholar
Kundera Milan, Nieznośna lekkość bytu, tłum. A. Holland, PIW, Warszawa 1992, s. 208.
Google Scholar
Łaszczyk Michał, Bez-granicze kiczu, w: Kiczosfery współczesności, red. W. J. Burszta, E. A. Sekuła, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica” Warszawa 2008, s. 49.
Google Scholar
Moles Abraham, Kicz, czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu, tłum. A. Szczepańska, E. Wendel, PIW, Warszawa 1978, s. 20, 26, 35, 76-80, 82, 121.
Google Scholar
Movie Icons. Presley, red. D. Paul, Taschen, Los Angeles – London 2008, s. 26, 68, 88.
Google Scholar
Nash Alanna, The Women Who Loved Elvis, „Ladies Home Journal” 2007, nr 8 (sierpień) 2007, s. 104.
Google Scholar
Niedyskretny urok kiczu. Problemy filmowej kultury popularnej, red. G. Stachówna, Universitas, Kraków 1997.
Google Scholar
Osęka Andrzej, Słowo wstępne, w: Abraham Moles, Kicz, czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu, tłum. A. Szczepańska, E. Wendel, PIW, Warszawa 1978, s. 6-7.
Google Scholar
Piątkowski Krzysztof, Kicz jako problem antropologiczny, w: Kiczosfery współczesności, red. W. J. Burszta, E. A. Sekuła, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica” Warszawa 2008, s. 12-13.
Google Scholar
Płoński Janusz, Elvis. Dlaczego ja, Panie?, „Harp”, Warszawa 1997, s. 44, 48-49, 56, 59, 62, 70, 132.
Google Scholar
Rychlewski Marcin, Kiczosfery muzyki popularnej, w: Kiczosfery współczesności, red. W. J. Burszta, E. A. Sekuła, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica” Warszawa 2008, s. 27.
Google Scholar
Serafin Andrzej, Krótki kurs historii campu, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 15.
Google Scholar
Sontag Susan, Notatki o kampie, tłum. W. Wertenstein, „Literatura na Świecie” 1979, nr 9, s. 309, 317.
Google Scholar
Strzeszewski Leszek C., Elvis, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986, s. 30-31, 35, 37, 39, 52, 73, 75, 83, 122, 125, 175, 195.
Google Scholar
Szabłowska Maria, Elvis. Amerykański sen, Wydawnictwo „Ring”, Warszawa 1991, s. 8, 32, 35, 37, 43, 48, 54.
Google Scholar
Thorne Tony, Słownik pojęć kultury postmodernistycznej: mody, kulty, fascynacje., tłum. Z. Batko, „Muza”, Warszawa 1999, s. 167-168.
Google Scholar
Authors
Joanna Stacewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
Absolwentka historii sztuki na UW; doktorantka w IS PAN.
Statistics
Abstract views: 21PDF downloads: 7
License
Copyright (c) 2009 Joanna Stacewicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.