Film i telewizja w twórczości Jana Marcina Szancera

Joanna Stacewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Jan Marcin Szancer (1902-1973) zaliczany jest do grona klasyków polskiej sztuki książki. Jego ilustracje, powszechnie identyfikowane i niezmiennie popularne, zdobiły wydania ponad dwustu książek i doczekały się wielu prestiżowych nagród. Charakterystyczna „kreska” Szancera, wysmakowana kolorystyka, dekoracyjność kompozycji i umiłowanie detalu składały się na niepowtarzalny styl artysty, plastyczny „charakter pisma”, niezależny od przemian w sztuce i obojętny wobec wszelkich „izmów”. Sygnatura „JMS”, niczym znak znanej i cenionej marki, łączy się w powszechnej świadomości wyłącznie z ilustracją książkową. Zainteresowania artystyczne Szancera były tymczasem znacznie bardziej panoramicznie, obejmowały między innymi szerszy obszar graficzny, a także scenografię teatralną i filmową. Tekst Joanny Stacewicz zapoznaje z historią wieloletniej, szeroko zakrojonej współpracy artysty z polskim filmem, jak również z dziejami jego działalności na gruncie rodzącej się polskiej telewizji.



Słowa kluczowe:

Jan Marcin Szancer, telewizja, ilustracje do książek

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Stacewicz, J. (2007) „Film i telewizja w twórczości Jana Marcina Szancera”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 332–354. doi: 10.36744/kf.3342.

Autorzy

Joanna Stacewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Absolwentka historii sztuki UW; obecnie na studiach doktoranckich w Instytucie Sztuki PAN.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Joanna Stacewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.