Film i telewizja w twórczości Jana Marcina Szancera
Abstrakt
Jan Marcin Szancer (1902-1973) zaliczany jest do grona klasyków polskiej sztuki książki. Jego ilustracje, powszechnie identyfikowane i niezmiennie popularne, zdobiły wydania ponad dwustu książek i doczekały się wielu prestiżowych nagród. Charakterystyczna „kreska” Szancera, wysmakowana kolorystyka, dekoracyjność kompozycji i umiłowanie detalu składały się na niepowtarzalny styl artysty, plastyczny „charakter pisma”, niezależny od przemian w sztuce i obojętny wobec wszelkich „izmów”. Sygnatura „JMS”, niczym znak znanej i cenionej marki, łączy się w powszechnej świadomości wyłącznie z ilustracją książkową. Zainteresowania artystyczne Szancera były tymczasem znacznie bardziej panoramicznie, obejmowały między innymi szerszy obszar graficzny, a także scenografię teatralną i filmową. Tekst Joanny Stacewicz zapoznaje z historią wieloletniej, szeroko zakrojonej współpracy artysty z polskim filmem, jak również z dziejami jego działalności na gruncie rodzącej się polskiej telewizji.
Słowa kluczowe:
Jan Marcin Szancer, telewizja, ilustracje do książekBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Joanna Stacewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwentka historii sztuki UW; obecnie na studiach doktoranckich w Instytucie Sztuki PAN.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Joanna Stacewicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Joanna Stacewicz, Holly„Wooden Heart”. Filmowa kariera Elvisa Presleya , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku