Holly„Wooden Heart”. Filmowa kariera Elvisa Presleya
Abstrakt
W toku swojej kariery aktorskiej Elvis Presley zagrał w ponad 30 filmach fabularnych. Jego filmowe debiuty, datujące się na drugą połowę lat 50., były obiecujące. Obrazy te wpisywały się w popularny nurt kina opowiadającego historie młodych buntowników, a sam Presley szykowany był na następcę Jamesa Deana. Splot rozmaitych okoliczności udaremnił jednak te plany i odmienił bieg jego kariery aktorskiej. Wkrótce wykrystalizował się specyficzny model filmu z udziałem Presleya, tzw. Elvis movie – konwencjonalna produkcja o schematycznej fabule i papierowych bohaterach, znacznie odbiegająca jakością od standardów pierwszych, rokujących wiele nadziei obrazów. Ta seria banalnych muzycznych komedii niefortunnie skategoryzowała cały filmowy dorobek Presleya. Obecnie wiele spośród tych produkcji doczekało się już rehabilitacji, a w toku dyskusji nad aktorskim talentem piosenkarza ujawniane są kolejne tytuły znakomitych filmów, w których, z winy swojego menedżera, Presley nie zagrał.
Słowa kluczowe:
Elvis Presley, rock and roll, HollywoodBibliografia
Beylin Paweł, Struktura i funkcje społeczne kiczu, „Polska Sztuka Ludowa” 1966, nr 3-4, s. 142-144, 148, 150, 163.
Google Scholar
Burszta Wojciech J., Krzysztof Piątkowski, O czym opowiada antropologiczna opowieść, Instytut Kultury, Warszawa 1994, s. 119.
Google Scholar
Burszta Wojciech, Kicz konsumpcyjny, w: Kicz w kulturze, red. M. Fiderkiewicz, Muzeum Śląskie, Katowice 2006, s. 32.
Google Scholar
Czubaj Mariusz, Biodra Elvisa Presleya, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 245.
Google Scholar
Dzieła czy kicze, red. E. Grabska, T. S. Jaroszewski, PWN, Warszawa 1981, s. 14.
Google Scholar
Feeney F. X., Elvis Presley: Tender Heart, w: Movie Icons. Presley, red. D. Paul, Taschen, Los Angeles – London 2008, s. 11.
Google Scholar
Gaszyński Marek, Filmowe lata Elvisa Presleya, „Cinema Polska” 1997, nr 9, s. 52-53.
Google Scholar
Gaszyński Michael, Elvis Presley i konkurencja, „Film” 1958, nr 4, s. 14.
Google Scholar
Gris Henry, Bożyszcze i historia jego kariery, „Film” 1957, nr 37, s. 8.
Google Scholar
Kundera Milan, Nieznośna lekkość bytu, tłum. A. Holland, PIW, Warszawa 1992, s. 208.
Google Scholar
Łaszczyk Michał, Bez-granicze kiczu, w: Kiczosfery współczesności, red. W. J. Burszta, E. A. Sekuła, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica” Warszawa 2008, s. 49.
Google Scholar
Moles Abraham, Kicz, czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu, tłum. A. Szczepańska, E. Wendel, PIW, Warszawa 1978, s. 20, 26, 35, 76-80, 82, 121.
Google Scholar
Movie Icons. Presley, red. D. Paul, Taschen, Los Angeles – London 2008, s. 26, 68, 88.
Google Scholar
Nash Alanna, The Women Who Loved Elvis, „Ladies Home Journal” 2007, nr 8 (sierpień) 2007, s. 104.
Google Scholar
Niedyskretny urok kiczu. Problemy filmowej kultury popularnej, red. G. Stachówna, Universitas, Kraków 1997.
Google Scholar
Osęka Andrzej, Słowo wstępne, w: Abraham Moles, Kicz, czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu, tłum. A. Szczepańska, E. Wendel, PIW, Warszawa 1978, s. 6-7.
Google Scholar
Piątkowski Krzysztof, Kicz jako problem antropologiczny, w: Kiczosfery współczesności, red. W. J. Burszta, E. A. Sekuła, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica” Warszawa 2008, s. 12-13.
Google Scholar
Płoński Janusz, Elvis. Dlaczego ja, Panie?, „Harp”, Warszawa 1997, s. 44, 48-49, 56, 59, 62, 70, 132.
Google Scholar
Rychlewski Marcin, Kiczosfery muzyki popularnej, w: Kiczosfery współczesności, red. W. J. Burszta, E. A. Sekuła, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica” Warszawa 2008, s. 27.
Google Scholar
Serafin Andrzej, Krótki kurs historii campu, w: CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze, red. P. Oczko, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008, s. 15.
Google Scholar
Sontag Susan, Notatki o kampie, tłum. W. Wertenstein, „Literatura na Świecie” 1979, nr 9, s. 309, 317.
Google Scholar
Strzeszewski Leszek C., Elvis, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986, s. 30-31, 35, 37, 39, 52, 73, 75, 83, 122, 125, 175, 195.
Google Scholar
Szabłowska Maria, Elvis. Amerykański sen, Wydawnictwo „Ring”, Warszawa 1991, s. 8, 32, 35, 37, 43, 48, 54.
Google Scholar
Thorne Tony, Słownik pojęć kultury postmodernistycznej: mody, kulty, fascynacje., tłum. Z. Batko, „Muza”, Warszawa 1999, s. 167-168.
Google Scholar
Autorzy
Joanna Stacewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwentka historii sztuki na UW; doktorantka w IS PAN.
Statystyki
Abstract views: 21PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Joanna Stacewicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.