Charlie in Inkipo: Chaplin According to the First Avant-Garde

Aleksander Wójtowicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Maria Curie-Sklodowska University (Poland)

Abstract

Artists from the sphere of the First Avant-Garde perceived Chaplin’s creation of Charlie through the prism of their own worldview and aesthetics. They saw in his films meanings that went beyond comedy, and that were rather an interpretation of deeper philosophical problems. The adventures of the tramp were a metaphor for the dilemmas faced by the contemporary human being - reified and degraded by civilization gripped by the idea of modernizing projects. According to those interpretations Charlie was a humanist, an anarchist, and a trickster, that with the help of subversive strategies revealed the absurd of social and cultural convention.


Keywords:

Charlie Chaplin, trickster, first avant-garde

Aragon Louis, Wieśniak paryski, tłum. A. Międzyrzecki, PIW, Warszawa 1971, s. 17.
  Google Scholar

Balázs Bela, Wybór pism, tłum. K. Jung, R. Porges, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1987, s. 235.
  Google Scholar

Bazin André, Charlie Chaplin, w: What is Cinema?: Volume 1, tłum. H. Gray, University of California Press, Berkeley 1967, s. 150-151.
  Google Scholar

Bonitzer Pascal, Le champ aveugle. Essais sur le réalisme au cinéma, Gallimard, Paris 1982, s. 49-50.
  Google Scholar

Cendrars Blaise, Charlie, w: tegoż, Co jak co, tłum. J. Giszczak, Noir sur Blanc, Warszawa 2003, s. 189-190.
  Google Scholar

Cendrars Blaise, L’abc du cinéma, w: Tout autour d’ajourdhui, vol. 7, textes présentés et annotés par J.-C. Flückiger, Les Éditions Denoël, Paris 1986, s. 144.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Cinema 1: The Movement-Image, tłum. H. Tomlinson, B. Habberjam, University of Minnesota Press, Minneapolis 2003, s. 169.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, X muza. Zagadnienia estetyczne kina, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1957, s. 67, 69.
  Google Scholar

Koschany Rafał, Chaplin jako Charlie. Od figury kina do figury poetyckiej, „Kwartalnik Filmowy” 2002, nr 37-38.
  Google Scholar

Kracauer Siegfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. W. Wertenstein, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975, s. 129.
  Google Scholar

Kurek Jalu, S.O.S. (Zbaw nasze dusze!), Zwrotnica, Kraków 1927, s. 30-31.
  Google Scholar

Miłosz Czesław, „Pożegnanie Inkipo”, „Tygodnik Powszechny” z 27 lipca 2003.Shi David E., Transatlantic Visions: The Impact of the American Cinema Upon the Franch Avant-Garde, 1918-1924, „Journal of Popular Culture” 1981, nr 4, s. 583.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.0022-3840.1981.00583.x   Google Scholar

Sheppard Richard, Tricksters, Carnival and the Magical Figures of Dada Poetry, w: Modernism – Dada – Postmodernism, Northwestern University Press, Evanston 2000, s. 292.
  Google Scholar

Słonimski Antoni, Chaplin w „Światłach miasta”, w: Romans z X Muzą, Teksty filmowe z lat 1917-1976, wyb., kom. i red. M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2007, s. 198.
  Google Scholar

Słonimski Antoni, Kino „Apollo”: „Gorączka złota”, w: Romans z X Muzą, Teksty filmowe z lat 1917-1976, wyb., kom. i red. M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2007, s. 144.
  Google Scholar

Słonimski Antoni, Romans z X Muzą. Teksty filmowe z lat 1917-1976, wyb., kom. i red. M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2007, s. 188.
  Google Scholar

Soupault Philippe, Note 1 sur le cinéma, „SIC”, III, 1918, nr 25.
  Google Scholar

Stern Anatol, Charlie Chaplin i ja, w: Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959, s. 44-46.
  Google Scholar

Stern Anatol, Polska myszeis kinematograficzna, w: Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959, s. 154.
  Google Scholar

Stern Anatol, Tajemnica Charlie Chaplina, w: Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959, s. 39-41.
  Google Scholar

Stern Anatol, Aleksander Wat, Prymitywiści do narodów świata i do polski, w: A. Wat, Pisma zebrane, t. 5, Publicystyka, oprac. K. Pietrych, Czytelnik, Warszawa 2008, s. 7.
  Google Scholar

Wat Aleksander, Bezrobotny Lucyfer, w: Bezrobotny Lucyfer i inne opowiadania, wstęp W. Bolecki, wyb. i oprac. W. Bolecki, J. Zieliński, Czytelnik, Warszawa 1993, s. 101-102.
  Google Scholar

Wat Aleksander, Charlie Chaplin, w: Pisma zebrane, t. 5, Publicystyka, oprac. K. Pietrych, Czytelnik, Warszawa 2008, s. 25.
  Google Scholar

Ważyk Adam, Borges i inni, w: Eseje literackie, PIW, Warszawa 1982, s. 297.
  Google Scholar

Ważyk Adam, Dziwna historia awangardy, w: Eseje literackie, PIW, Warszawa 1982, s. 336.
  Google Scholar

Ważyk Adam, Kwestia gustu, w: Eseje literackie, PIW, Warszawa 1982, s. 73-75.
  Google Scholar

Ważyk Adam, Pożegnanie Inkipo, w: Wiersze wybrane, Czytelnik, Warszawa 1982, s. 179.
  Google Scholar

Žižek Slavoj, Enjoy your Symptom! Jacques Lacan in Hollywood and Out, Routledge, New York 2001, s. 1-2.
  Google Scholar


Published
2010-06-30

Cited by

Wójtowicz, A. (2010) “Charlie in Inkipo: Chaplin According to the First Avant-Garde”, Kwartalnik Filmowy, (70), pp. 6–14. doi: 10.36744/kf.3054.

Authors

Aleksander Wójtowicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Maria Curie-Sklodowska University Poland

Adiunkt w Zakładzie Literatury Współczesnej Instytutu Filologii Pol­skiej UMCS. Autor monografii „Cogito” i „sej­smograf podświadomości”. Proza Pierwszej Awangardy (w druku).



Statistics

Abstract views: 18
PDF downloads: 9


License

Copyright (c) 2010 Aleksander Wójtowicz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.