Media Hybrid as a Set

Jakub Zajdel

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia (Poland)

Abstract

The author describes a media hybrid in the form of an audiovisual amalgam. An important novelty within the media practice, which introduces an audiovisual amalgam, is the expansion of the tech­nology of compilation, described by Jean Mitry and Calvin Pryluck. At the level of the material, an amalgam might combine two different transmission and rhetorical codes (Umberto Eco). The technology of compositing (Lev Manovich) used in digital media allows blurring of the mentioned codes and as a result of the process of reception the initiation of the search for the right form of perception. The author recalls the term Gestell (Martin Heidegger) and notes that in the case of media, technology is adjusted to the mental and physical capabilities of a human being. Audiovisual amalgam can be therefore considered as a possible world, in which the viewer encounters hitherto unrealised perceptions.


Keywords:

Martin Heidegger, technology, Lev Manovich, Umberto Eco

Arnheim, Rudolf. 1961. Film jako sztuka. Tłum. W. Wertenstein. Warszawa
  Google Scholar

Eco, Umberto. 1972. Pejzaż semiotyczny. Tłum. A. Weinsberg. Warszawa
  Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej. 1998. Interfejsy widzialności. W: A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak (red.). Intermedialność w kulturze końca XX wieku. Białystok
  Google Scholar

Heidegger, Martin. 2002. Technika i zwrot. Tłum. J. Mizera. Kraków
  Google Scholar

Helman, Alicja. 1988. Calvin Pryluck i jego teoria komunikacji obrazowej. W: C. Pryluck. Źródła znaczenia w filmie i telewizji. Tłum. J. Mach. Warszawa
  Google Scholar

Jameson, Fredrick. 1997. Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne. tłum. P. Czapliński W: R. Nycz (red.). Postmodernizm. Antologia przekładów. Kraków
  Google Scholar

Jenkins, Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa
  Google Scholar

Linde, Ulf. 1989. Image and Dimension. W: S. Allén (red.). Possible Worlds in Humanities, Arts and Sciences. Berlin – New York
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110866858.312   Google Scholar

Manovich, Lev. 2006. Język nowych mediów. Tłum. P. Cypryański. Warszawa
  Google Scholar

Mitry, Jean. 1997. The aesthetics and psychology of the cinema. Tłum. Ch. King. Bloomington – Indianopolis
  Google Scholar

Münsterberg, Hugo. 1989. Dramat kinowy. Studium psychologiczne. Tłum. A. Helman. Łódź
  Google Scholar

Pryluck, Calvin. 1988. Źródła znaczenia w filmie i telewizji. tłum. J. Mach. Warszawa
  Google Scholar

Tynianow, Jurij. 1972. Prawa kina. Tłum. B. Grabowska. W: A. Helman (red.). Estetyka i film. Warszawa
  Google Scholar

Wimmer, Thomas. 1994. Fabrykowanie fikcji? Próba opisu filmu i obrazów cyfrowych. Tłum. J. Ostaszewski. W: A. Gwóźdź (red.). Po kinie?… Kraków
  Google Scholar


Published
2014-03-31

Cited by

Zajdel, J. (2014) “Media Hybrid as a Set”, Kwartalnik Filmowy, (85), pp. 175–182. doi: 10.36744/kf.2469.

Authors

Jakub Zajdel 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia Poland

Starszy wykładowca w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersy­tetu Śląskiego. Prowadzi badania w zakresie po­wojennej historii kina polskiego. Podejmuje również problemy estetyki nowych mediów i in­terpretacji pragmatycznej komunikacji medialnej. Jest autorem książki Film w uniwersum światów możliwych (2003). Członek International Associa­tion for Aesthetics i Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.

 



Statistics

Abstract views: 40
PDF downloads: 32


License

Copyright (c) 2014 Jakub Zajdel

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.