Media Hybrid as a Set
Abstract
The author describes a media hybrid in the form of an audiovisual amalgam. An important novelty within the media practice, which introduces an audiovisual amalgam, is the expansion of the technology of compilation, described by Jean Mitry and Calvin Pryluck. At the level of the material, an amalgam might combine two different transmission and rhetorical codes (Umberto Eco). The technology of compositing (Lev Manovich) used in digital media allows blurring of the mentioned codes and as a result of the process of reception the initiation of the search for the right form of perception. The author recalls the term Gestell (Martin Heidegger) and notes that in the case of media, technology is adjusted to the mental and physical capabilities of a human being. Audiovisual amalgam can be therefore considered as a possible world, in which the viewer encounters hitherto unrealised perceptions.
Keywords:
Martin Heidegger, technology, Lev Manovich, Umberto EcoReferences
Arnheim, Rudolf. 1961. Film jako sztuka. Tłum. W. Wertenstein. Warszawa
Google Scholar
Eco, Umberto. 1972. Pejzaż semiotyczny. Tłum. A. Weinsberg. Warszawa
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej. 1998. Interfejsy widzialności. W: A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak (red.). Intermedialność w kulturze końca XX wieku. Białystok
Google Scholar
Heidegger, Martin. 2002. Technika i zwrot. Tłum. J. Mizera. Kraków
Google Scholar
Helman, Alicja. 1988. Calvin Pryluck i jego teoria komunikacji obrazowej. W: C. Pryluck. Źródła znaczenia w filmie i telewizji. Tłum. J. Mach. Warszawa
Google Scholar
Jameson, Fredrick. 1997. Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne. tłum. P. Czapliński W: R. Nycz (red.). Postmodernizm. Antologia przekładów. Kraków
Google Scholar
Jenkins, Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa
Google Scholar
Linde, Ulf. 1989. Image and Dimension. W: S. Allén (red.). Possible Worlds in Humanities, Arts and Sciences. Berlin – New York
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110866858.312
Google Scholar
Manovich, Lev. 2006. Język nowych mediów. Tłum. P. Cypryański. Warszawa
Google Scholar
Mitry, Jean. 1997. The aesthetics and psychology of the cinema. Tłum. Ch. King. Bloomington – Indianopolis
Google Scholar
Münsterberg, Hugo. 1989. Dramat kinowy. Studium psychologiczne. Tłum. A. Helman. Łódź
Google Scholar
Pryluck, Calvin. 1988. Źródła znaczenia w filmie i telewizji. tłum. J. Mach. Warszawa
Google Scholar
Tynianow, Jurij. 1972. Prawa kina. Tłum. B. Grabowska. W: A. Helman (red.). Estetyka i film. Warszawa
Google Scholar
Wimmer, Thomas. 1994. Fabrykowanie fikcji? Próba opisu filmu i obrazów cyfrowych. Tłum. J. Ostaszewski. W: A. Gwóźdź (red.). Po kinie?… Kraków
Google Scholar
Authors
Jakub Zajdelkwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Silesia Poland
Starszy wykładowca w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego. Prowadzi badania w zakresie powojennej historii kina polskiego. Podejmuje również problemy estetyki nowych mediów i interpretacji pragmatycznej komunikacji medialnej. Jest autorem książki Film w uniwersum światów możliwych (2003). Członek International Association for Aesthetics i Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.
Statistics
Abstract views: 40PDF downloads: 32
License
Copyright (c) 2014 Jakub Zajdel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Jakub Zajdel, Age Rating Categories of Films in Journalism and Letters to the Editor in 1970-1980 , Kwartalnik Filmowy: No. 108 (2019): Film Production and Distribution