Kategorie wiekowe filmów w publicystyce i listach do redakcji w latach 1970-1980
Jakub Zajdel
jakub.zajdel@us.edu.plUniwersytet Śląski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8423-2049
Abstrakt
Autor podejmuje problem stosowania kategorii wiekowych w polskich kinach w latach 1970-1980. Na wstępie zwraca uwagę, że granice wiekowe z jednej strony ograniczają nieletnim dostęp do niektórych filmów, a z drugiej regulują organizowanie pokazów szkolnych. Niska kategoria wiekowa filmu umożliwia włączenie go do programu nauczania w klasach początkowych, a w rezultacie wychowywanie przez film od najmłodszych lat. Kategorie wiekowe wpływały na oglądanie przez nieletnich zarówno filmów rozrywkowych, jak i artystycznych. Krytyczne wobec kategorii wiekowych obowiązujących w omawianym okresie głosy widzów i publicystów zaowocowały próbą ich zmiany. Okazało się, że najbardziej sporną kwestią była kwalifikacja wiekowa filmowych przedstawień erotyki i seksualności. Próba uproszczenia systemu kategorii wiekowych zakończyła się niepowodzeniem, o czym świadczyły repertuary kin.
Słowa kluczowe:
kultura filmowa, kategorie wiekowe, PRL, widownia kinowa, kino polskieBibliografia
Bajka Z., Czytelnictwo prasy w Polsce Ludowej, Kraków 1976.
Google Scholar
Beam M., Seks na ziemi, terror w powietrzu [nie podano nazwiska tłumacza], „Film” 1970, nr 39 (1138).
Google Scholar
Depta H., Film dozwolony od lat…?, „Film” 1972, nr 40 (1243).
Google Scholar
Depta H., Najważniejsza ze wszystkich sztuk, „Film” 1973, nr 13.
Google Scholar
Depta H., Najprzewrotniejsza ze wszystkich sztuk, „Film” 1973, nr 15.
Google Scholar
„Dobry smak dowodzi bezsiły artysty”, z Andrzejem Żuławskim rozmawiał Mikołaj Wojciechowski. „Ekran” 1972, nr 3 (771).
Google Scholar
Film jako wychowawca, rozmowa z udziałem Janiny Koblewskiej, Anny Tatarkiewicz, Kazimierza Kutza, Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego i Bolesława Michałka, opracowała Bożena Janicka, „Film” 1972, nr 27 (1230).
Google Scholar
Gazda J., Klęska tradycyjnych kryteriów opisu, „Ekran” 1972, nr 4 (772).
Google Scholar
Gazda J., Nie tylko instytut, „Ekran” 1972, nr 5 (773).
Google Scholar
Helman A., Niebezpieczna gwałtowność czy niebezpieczne kłamstwo?, „Film” 1970, nr 34 (1237).
Google Scholar
Karpiński M., Alarm w sprawie seksu, „Film” 1972, nr 32 (1235).
Google Scholar
Kozakiewicz M., Głosy o złym i dobrym wpływie, „Film” 1972, nr 32 (1235).
Google Scholar
Ledóchowski A., Jak sobie pościelesz, „Film” 1975, nr 16 (116).
Google Scholar
Ledóchowski A., Smuga młodości, „Film” 1976, nr 21 (173).
Google Scholar
Misiak A., Kinematograf kontrolowany. Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA), Kraków 2006.
Google Scholar
Nadal „W pustyni i w puszczy”, Frekwencja na filmach polskich [niepodpisana notka], „Film” 1974, nr 27 (75).
Google Scholar
Płażewski J., Czerwony filtr młodości, „Ekran” 1972, nr 2 (770).
Google Scholar
Płażewski J., Symbol źle dobrany, „Ekran” 1972, nr 5 (773).
Google Scholar
Redakcja, Zamiast konkluzji, „Film” 1972, nr 37 (1240).
Google Scholar
Rekord „W pustyni i w puszczy”, Frekwencja na filmach polskich [nie podpisana notka], „Film” 1974, nr 11 (59).
Google Scholar
Smoleń-Wasilewska E., Kluby filmowe – dzisiaj, „Film” 1970, nr 15 (1114).
Google Scholar
Sobański O., Do lat szesnastu, „Film” 1973, nr 45.
Google Scholar
Sobański O., Filmy dla dzieci – czy kino rodzinne?, „Film” 1979, nr 13 (1582).
Google Scholar
(Sob.) [Oskar Sobański], Od 1 października trzy kategorie filmów, „Film” 1974, nr 33 (81).
Google Scholar
Starowicz Z. L., Kultura masowa a seks, „Tygodnik Powszechny” 1972, nr 9 (1205).
Google Scholar
Szymański Ł., Dlaczego film polski wspina się na palce?, „Film” 1973, nr 23.
Google Scholar
Wierzewski W. [bez tytułu], „Film” 1970, nr 19 (1118).
Google Scholar
Żygulski K., Widownia lat siedemdziesiątych, „Film” 1970, nr 44 (1143).
Google Scholar
Żygulski K., Uwagi socjologa, „Film” 1972, nr 31 (1234).
Google Scholar
Autorzy
Jakub Zajdeljakub.zajdel@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski Polska
https://orcid.org/0000-0002-8423-2049
Adiunkt w zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego. Prowadzi badania w zakresie powojennej historii kina polskiego. W swoich publikacjach opisywał filmowe przedstawienia życia na tzw. Ziemiach Odzyskanych zaraz po wojnie, działalność krytyczno-filmową Jana Józefa Szczepańskiego, twórczość filmową Filipa Bajona, Sylwestra Chęcińskiego, Jana Jakuba Kolskiego i Lecha Majewskiego. Prześledził szkolne lata Kazimierza Kutza. Jest współautorem (z A. Madej) książki Śmierć jak kromka chleba. Historia jednego filmu (1994) oraz autorem publikacji Pokolenia PRL na ekranie w kontekście dokumentów prasowych z epoki (2018). Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami, Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego i Śląskiego Towarzystwa Filmowego.
Statystyki
Abstract views: 258PDF downloads: 381
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Jakub Zajdel
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jakub Zajdel, Hybryda medialna jako zestaw , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
Podobne artykuły
- Emil Sowiński, Klasyfikacja wiekowa filmów a wyniki frekwencyjne w ostatniej dekadzie PRL , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.