Hybryda medialna jako zestaw
Abstrakt
Autor opisuje jedną z form hybryd medialnych, jaką jest amalgamat audiowizualny. Istotnym novum w obrębie praktyk medialnych, które wprowadza amalgamat audiowizualny, jest rozszerzenie technologii zestawiania, opisanej przez Jeana Mitry’ego i Calvina Prylucka. Na płaszczyźnie materiałowej amalgamat może realizować połączenia różnych kodów przekazowych i retorycznych (Umberto Eco). Stosowana w mediach cyfrowych technika kompozytowania (Lev Manovich) umożliwia zacieranie wymienionych kodów i w rezultacie zainicjowanie w procesie odbioru przekazu audiowizualnego poszukiwania właściwego trybu precepcji. Autor przypomina termin „ze-staw” (Martin Heidegger) i zauważa, że w przypadku mediów technika jest dostawiana do psychofizycznych zdolności człowieka. Amalgamat audiowizualny można zatem rozpatrywać jako świat możliwy, w którym widz natyka się na postrzeżenia wcześniej nie zrealizowane.
Słowa kluczowe:
Martin Heidegger, technika, Lev Manovich, Umberto EcoBibliografia
Arnheim, Rudolf. 1961. Film jako sztuka. Tłum. W. Wertenstein. Warszawa
Google Scholar
Eco, Umberto. 1972. Pejzaż semiotyczny. Tłum. A. Weinsberg. Warszawa
Google Scholar
Gwóźdź, Andrzej. 1998. Interfejsy widzialności. W: A. Gwóźdź, S. Krzemień-Ojak (red.). Intermedialność w kulturze końca XX wieku. Białystok
Google Scholar
Heidegger, Martin. 2002. Technika i zwrot. Tłum. J. Mizera. Kraków
Google Scholar
Helman, Alicja. 1988. Calvin Pryluck i jego teoria komunikacji obrazowej. W: C. Pryluck. Źródła znaczenia w filmie i telewizji. Tłum. J. Mach. Warszawa
Google Scholar
Jameson, Fredrick. 1997. Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne. tłum. P. Czapliński W: R. Nycz (red.). Postmodernizm. Antologia przekładów. Kraków
Google Scholar
Jenkins, Henry. 2007. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak. Warszawa
Google Scholar
Linde, Ulf. 1989. Image and Dimension. W: S. Allén (red.). Possible Worlds in Humanities, Arts and Sciences. Berlin – New York
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110866858.312
Google Scholar
Manovich, Lev. 2006. Język nowych mediów. Tłum. P. Cypryański. Warszawa
Google Scholar
Mitry, Jean. 1997. The aesthetics and psychology of the cinema. Tłum. Ch. King. Bloomington – Indianopolis
Google Scholar
Münsterberg, Hugo. 1989. Dramat kinowy. Studium psychologiczne. Tłum. A. Helman. Łódź
Google Scholar
Pryluck, Calvin. 1988. Źródła znaczenia w filmie i telewizji. tłum. J. Mach. Warszawa
Google Scholar
Tynianow, Jurij. 1972. Prawa kina. Tłum. B. Grabowska. W: A. Helman (red.). Estetyka i film. Warszawa
Google Scholar
Wimmer, Thomas. 1994. Fabrykowanie fikcji? Próba opisu filmu i obrazów cyfrowych. Tłum. J. Ostaszewski. W: A. Gwóźdź (red.). Po kinie?… Kraków
Google Scholar
Autorzy
Jakub Zajdelkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Starszy wykładowca w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego. Prowadzi badania w zakresie powojennej historii kina polskiego. Podejmuje również problemy estetyki nowych mediów i interpretacji pragmatycznej komunikacji medialnej. Jest autorem książki Film w uniwersum światów możliwych (2003). Członek International Association for Aesthetics i Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.
Statystyki
Abstract views: 40PDF downloads: 32
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Jakub Zajdel
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Jakub Zajdel, Kategorie wiekowe filmów w publicystyce i listach do redakcji w latach 1970-1980 , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa